
BBC atakuje medialnie polską
ambasadę w Londynie
27 czerwca 2018
Stacja BBC krytycznie wypowiedziała się na temat roli Ambasady
RP  w  Londynie  w  organizacji  spotkania  Slough  Book  Fair.
Wydarzenie, w którym udział wzięli znani z kontrowersyjnych
poglądów  polscy  dziennikarze,  zostało  zorganizowane  w  2017
roku przez Polskę Niepodległą.

Autorki  materiału  opublikowanego  na  łamach  BBC,  Nawal  Al-
Maghafi  i  Maja  Rostowska,  zarzuciły  polskiej  ambasadzie  w
Londynie  częściowe  sfinansowanie  spotkania  „skrajnie
prawicowych ekstremistów”. W Slough Book Fair udział wzięli
m.in. Witold Gadowski, Wojciech Sumliński, Rafał Ziemkiewicz i
Marcin Rola, a zatem dziennikarze, którzy, według Al-Maghafi i
Rostowskiej, „znani są w Polsce z szerzenia mowy nienawiści”.

Stacja BBC postanowiła przeprowadzić wywiad z Marcinem Rolą –
moderatorem debaty w trakcie Slough Book Fair i twórcą kanału
internetowego wRealu24, na którym dziennikarz prezentuje swoje
kontrowersyjne  poglądy.  W  programie  „BBC  Newsnight”  Marcin
Rola  został  zapytany  m.in.  o  swoje  wypowiedzi  dotyczące
pedofilii w islamie oraz możliwości toczenia swobodnej debaty

https://wolnemedia.net/bbc-atakuje-medialnie-polska-ambasade-w-londynie/
https://wolnemedia.net/bbc-atakuje-medialnie-polska-ambasade-w-londynie/


na Speaker’s Corner w Hyde Parku w Londynie.

Dziennikarka  BBC  przytoczyła  polskiemu  dziennikarzowi
fragmenty, w których mówił on m.in. o pedofilii w islamie: „W
islamie  pedofilia  to  jest  jakby  chleb  powszedni  w  tej
doktrynie politycznej, bo islam to nie jest religia i chyba
każde  dziecko  to  wie…  Więc  pedofilia  jest  normalna,  te
wszystkie małżeństwa, sprzedawanie kobiet za kozy, świnie itd.
Znaczy za świnie nie, bo to islam” – to cytat z jednego z
programów.  W  odpowiedzi  na  zarzut  Al-Maghafi  o  szerzenie
nienawiści Marcin Rola odparł, że nawołuje on tylko do debaty
i że „nie wszyscy muzułmanie do pedofile”. – Odnosiłem się do
przykładów. Nie wrzucam wszystkich do jednego wora. (…) Nie
oszukujmy się, jak do Europy Zachodniej przyszli imigranci, to
wzrosły statystycznie także ataki w Berlinie czy Nicei, to są
niestety fakty, ja sobie tego nie wymyśliłem – wytłumaczył
Polak na antenie BBC.

Nawal Al-Maghafi zapytała też Marcina Rolę o jego wypowiedź
dotyczącą Speaker’s Corner w Londynie. W trakcie jednego ze
swoich  programów  na  kanale  wRealu24.pl  kontrowersyjny
dziennikarz  powiedział:  „Na  Speaker’s  Corner  pozwalają  tym
dzikusom przychodzić na tych swoich latających dywanach, żeby
tam się wydziczali? To jest kpina jakaś, to się w głowie nie
mieści”. Przyciśnięty przez brytyjską dziennikarkę Marcin Rola
przyznał,  że  użył  w  programie  za  mocnych  słów,  ale  nie
potrafił też w pełni uzasadnić swoich radykalnych opinii. –
Islam  islamowi  nie  jest  równy.  Mamy  różne  odłamy,  także
szczepy islamu. Oni wprost sprzedają np. kobiety za krowę czy
kozę. Ja odniosłem się bezpośrednio do tych faktów. Co do
słowa „dzikusy”, jakie tutaj zawarłem, to jednak zawarłem to w
kontekście „grooming gang”. Może faktycznie to było troszkę
gdzieś mocne, ale odnosiło się jednak do patologii. W tym
przypadku  uważam,  że  to  było  zasadne  –  powiedział  polski
dziennikarz.

Ambasada  RP  w  Londynie,  zapytana  przez  BBC  o  komentarz  w
sprawie współfinansowania „skrajnie prawicowych ekstremistów”,



oświadczyła, że wszystko odbyło się zgodnie z obowiązującymi w
takich sytuacjach zasadami. W komunikacie dla „BBC Newsnight”
czytamy, że wydarzenie zostało sfinansowane po przeprowadzeniu
„odpowiedniej  oceny  i  uzyskaniu  akceptacji  zgodnie  z
przepisami  określającymi  wykorzystanie  środków  budżetowych
MSZ”.

Ambasada  RP  w  Londynie  wystosowała  oświadczenie,  w  którym
odniosła  się  do  zarzutu  BBC  o  współfinansowanie  „skrajnie
prawicowego  wydarzenia”.  Poniżej  publikujemy  pełne
oświadczenie  ambasady.

Oświadczenie Ambasady RP w Londynie
w  związku  z  emisją  programu  BBC
„Newsnight”  o  „grupach  skrajnie
prawicowych”
W  związku  z  wczorajszą  emisją  programu  BBC  „Newsnight”  o
„grupach  skrajnie  prawicowych”  Ambasada  RP  w  Londynie
informuje, że nie popiera jakiejkolwiek skrajnej retoryki czy
to antymuzułmańskiej czy to antyimigracyjnej.

Targi Książki w Slough w listopadzie 2017 r. (z udziałem m.in.
Rafała  Ziemkiewicza,  Piotra  Goćka,  Witolda  Gadowskiego  i
Tadeusza  Płużańskiego)  otrzymały  dofinansowanie  w  wysokości
1019,39 GBP z funduszy polonijnych MSZ po tym, jak wniosek w
tej  sprawie  przeszedł  stosowną  procedurę  oceny  i  uzyskał
akceptację  zgodnie  z  przepisami  określającymi  wykorzystanie
środków z budżetu MSZ w ramach realizacji zadań z zakresu
współpracy z Polonią i Polakami za granicą. Wydarzenie to jest
jednym z wielu przedsięwzięć polonijnych w Wielkiej Brytanii,
które Ambasada wspiera, używając funduszy polonijnych.

Dofinansowanie  było  udzielone  w  dobrej  wierze  dla
przedsięwzięcia polonijnego, które miało wspierać czytelnictwo
w języku polskim oraz promować polską historię wśród Polonii,



organizowanego przez kręgi konserwatywne i prawicowe, a nie,
jak sugeruje program BBC, ekstremistyczne. Ambasada nie jest
jednak  w  stanie  śledzić,  kontrolować  ani  odpowiadać  za
wszystkie  wypowiedzi  gości  zaproszonych  przez  organizatorów
polonijnych. Ambasada pragnie podkreślić, że MSZ i placówki
dyplomatyczne działają na podstawie i w granicach kompetencji
wyznaczonych  przez  przepisy  prawa  międzynarodowego  i
krajowego.

Jeśli  istnieją  poważne  wątpliwości  co  do  charakteru
wydarzenia, Ambasada nie wspiera takiego przedsięwzięcia. Bieg
Tropem  Wilczym  jest  popularnym  w  Polsce  wydarzeniem
upamiętniającym podziemną działalność antykomunistyczną po II
wojnie światowej. Odbywa się on pod patronatem Prezydenta RP i
Ambasada nie widziała powodów, aby nie wesprzeć pierwotnie
tego  typu  wydarzenia  w  Slough  (luty  2017  r.).  Jednak  gdy
placówka uzyskała informację, że Jacek Międlar planuje wziąć w
nim  udział,  to  natychmiast  wycofała  patronat  i  wsparcie
finansowe. Niestety w między czasie organizatorzy wydarzenia
zdążyli wykorzystać logo Ambasady na materiałach promocyjnych
wydarzenia i było za późno, aby wycofać materiały te z obiegu.
Placówka  przekazała  te  wyjaśnienia  programowi  „Newsnight”,
który niestety nie podał ich we wczorajszym materiale.

Co do sprawy zatrzymania Jacka Międlara, obowiązkiem Ambasady
i Konsulatów RP jest pomoc polskim obywatelom, jeśli tego
sobie  życzą,  w  ramach  działań  podejmowanych  na  podstawie
konwencji  wiedeńskiej  o  stosunkach  konsularnych,  a  także
bilateralnej  umowy  konsularnej,  na  mocy  których  konsulowie
mogą poprosić władze miejscowe o informacje na temat polskich
obywateli, którzy zostali zatrzymani przez brytyjskie służby
graniczne.

Ambasada  udzielała  szczegółowych  odpowiedzi  programowi
„Newsnight” na wszystkie zadawane przez niego pytania w toku
tworzenia materiału.

Zdjęcie: Tim Loudon (CC BY-ND 2.0)



Źródło: PolishExpress.co.uk [1] [2]
Kompilacja 2 wiadomości: WolneMedia.net

http://www.polishexpress.co.uk/bbc-zarzucilo-polskiej-ambasadzie-w-londynie-wspolfinansowanie-skrajnie-prawicowego-wydarzenia
http://www.polishexpress.co.uk/oswiadczenie-ambasady-rp-w-londynie-w-zwiazku-z-emisja-programu-bbc-newsnight-o-grupach-skrajnie-prawicowych

