
Banał Bałagan Cienizna?
4 listopada 2009
BBC, najstarszy i największy na świecie nadawca publiczny,
wciąż nazywany jest pieszczotliwie „Cioteczką” („Auntie”).

Owszem  –  ładnie  się  prezentuje,  próbuje  przypodobać  się
wszystkim, ale coraz częściej ujawnia też swój nieposkromiony
apetyt, rośnie w oczach i porusza się z gracją słonicy w
składzie  telewizyjnej  porcelany.  Powszechne  krytykowanie
British  Broadcasting  Corporation  powoli  staje  się  nowym
sportem narodowym.

Reporterzy, którzy przechodzą z prywatnych stacji do BBC są
zdziwieni jak bardzo ich nowe miejsce pracy przypomina swoją
strukturą i działaniem biurokratyczną twierdzę, a nie firmę
medialną i newsową. Jeden z nich, cytowany przez dziennik „The
Guardian” mówi wprost: – Wszystko zamyka się o godzinie 18,
Centrum  Telewizyjne  pustoszeje  w  weekend,  co  wydaje  się
niesamowite wiedząc, że to jedna z największych organizacji
medialnych na świecie.

Peter Sissons, długoletni dziennikarz i prezenter wiadomości,
odchodząc na emeryturę grzmiał nawet, że legendarne standardy
BBC, na których wzorują się stacje na całym świecie, po prostu
nikną w oczach. Wydawcy nie zwracają uwagi, gdy dziennikarze
mylą fakty, tytuły, a nawet sportowe wyniki. Według Sissonsa
szefowie nie reagują, bo byłoby to politycznie niepoprawne, „a
poza tym nie można ryzykować, że pracownik się obrazi”.

Na kryształowym wizerunku BBC, pojawiają się kolejne rysy. A
nawet kreski… kokainy. Dziennik „The Daily Mail”, który lubuje
się w krytykowaniu Korporacji, cytuje dziennikarkę, której już
pierwszego dnia w pracy proponowano narkotyki.

Gazety nie przeoczyły też faktu, iż nowy prezenter programu o
sztuce dostaje 150 tys. funtów rocznie, choć wcześniej nigdy
nie  pracował  w  telewizji  i  potrzebuje  trzymiesięcznego

https://wolnemedia.net/banal-balagan-cienizna/


szkolenia w tym zakresie. Wygórowane płace innych pracowników
też  nie  umknęły  uwadze  –  najpopularniejsi  prezenterzy,
zarabiający  grubo  ponad  150  tys.  funtów  rocznie,  robią
wszystko,  by  uniknąć  płacenia  50-procentowego  podatku  od
dochodu. Zwalniają się więc z BBC i zatrudniają we własnych
firmach, które z kolei świadczą usługi dla stacji. Jeremy
Paxman oszczędza w ten sposób ponad 100 tys. funtów rocznie na
podatkach.

BBC  nie  pozostaje  wobec  całej  tej  krytyki  bierne.  Broni
swojego etosu i zasad, choć czasem jest to bardzo ryzykowne.
Ubiegłotygodniowe zaproszenie Nicka Griffina, przewodniczącego
nacjonalistycznej  partii  BNP,  wywołało  liczne  protesty,
łącznie  z  demonstracją  pod  budynkiem  stacji.  Zastępca
dyrektora  BBC  Mark  Byford  uważa  jednak,  iż  nadawca  ma
obowiązek  bezstronności  w  stosunku  do  wszystkich  legalnie
działających  partii  politycznych.  Program  oglądało  8  mln
widzów  –  mniej  więcej  tylu,  ilu  walkę  Andrzeja  Gołoty  z
Tomaszem Adamkiem w Polsce i więcej niż popularny program
„Strictly  Come  Dancing”.  Griffin  podziękował  BBC  za
zaproszenie i choć nie wypadł w programie najlepiej, jego
kontrowersyjna partia zyskała rekordowe poparcie.

MENTALNOŚĆ KORPORACJI

BBC coraz bardziej sprawia wrażenie monstrualnej i nieporadnej
korporacji, przez co ściąga na siebie jeszcze więcej krytyki.
James  Murdoch,  reprezentujący  medialne  imperium,  w  którego
skład wchodzi m.in. „The Times” i telewizja Sky, nazwał BBC
„korporacją Orwellowską”, oskarżył o nieuzasadnione wchodzenie
na  poletko  mediów  komercyjnych  i  wykańczanie  konkurencji.
Według niego, BBC finansowana ze środków publicznych stanowi
zagrożenie  dla  pluralizmu  mediów  i  ich  niezależności.  –
Wszyscy przeżywają kryzys a BBC rośnie – żalił się Murdoch,
nie mogąc przeboleć tego, że np. na internetową stronę BBC
lekką ręką wydaje się 180 mln funtów rocznie, o czym inne
media mogą tylko pomarzyć. Podobnie jak BBC Radio Five, które
na prawa do transmisji meczów Pucharu Anglii wydaje milion



funtów, czyli 10 razy więcej niż mogą pozwolić sobie inne
stacje.

O ile BBC nie ugina się na razie pod krytyką konkurencji,
czasem  robi  ukłon  w  stronę  widzów,  którzy  przecież  płacą
abonament.  Fala  krytyki  pojawiła  się  po  tym  jak  taneczny
program „Strictly Come Dancing” został ustawiony w ramówce w
tym samym czasie, co niezwykle popularny show „X-Factor” w
konkurencyjnej stacji. BBC od 31 października zmieni godzinę
emisji na 18.50. Zaprzecza jednak, że to ze strachu – po
prostu potrzebuje więcej czasu na nowy program komediowy.

– Program, w którym jednak nie padną brzydkie słowa – dodają
złośliwcy. Paradoksalnie bowiem BBC, mimo swej potęgi, nie ma
pewności  siebie  i  boi  się  krytyki  ze  strony  gazet.  Po
incydencie z Jonathanem Rossem i Russellem Brandem, którzy
nagrywali  niesmaczne  wiadomości  na  automatyczną  sekretarkę
aktora w czasie audycji w radiu BBC, do stacji wpłynęły dwie
skargi. Jednak po tym, jak sprawą zajęły się tabloidy – skarg
było już 42 tys.

W  odpowiedzi  na  to,  szefowie  rozrywki  BBC  postanowili
wprowadzić nowe wytyczne. Od tej pory użycie słów „cunt”,
„motherfucker”  i  „fuck”  musi  być  zatwierdzone  przez
wewnętrznego  kontrolera.  Nie  będzie  też  już  w  BBC
„zastraszania, poniżania, wścibstwa, agresji i uwłaczania” –
czyli  wszystkiego,  jak  mówią  złośliwi,  z  czego  słynie
brytyjska  komedia.

GDZIE TE STANDARDY?

By  poprawić  swój  wizerunek,  BBC  przeprowadza  także
konsultacje, ankiety i badania, mające na celu przejrzenie i
ustalenie nowych standardów. Aż 46 proc. respondentów odczuwa,
że obniżyły się one w ciągu ostatnich lat, 40 proc. badanych
zobaczyło  w  poprzednim  roku  w  telewizji  to,  czego  nie
chciałoby widzieć, a 15 proc. mówi, że regularnie albo często
widzi rzeczy, które są obraźliwe.



Standardy  lecą  na  łeb  na  szyję  nie  tylko  w  programach
newsowych. W sierpniu prasa rozdmuchiwała kolejną aferę, kiedy
to  wyszło  na  jaw,  że  w  programie  „Sun,  Sea  and  Bargain
Spotting”, występował podstawiony człowiek, jak się okazało
kamerzysta. Wcześniej w programach takich jak „Blue Peter” i
„Comic Relief”, członkowie ekipy udawali zwykłych gości.

Coraz  częściej  zawodzą  też  wielkie  produkcje  i  projekty
charytatywne,  których  nikt  nie  chce  oglądać.  W  najnowszym
programie zatytułowanym „W 80 dni dookoła świata”, który miał
być przyczynkiem do zbiórki pieniędzy na zbożne cele, budżet
produkcji  zamknął  się  kwotą  miliona  funtów.  Według
przewidywań,  fundacja  Children  In  Need,  która  miała  być
głównym  beneficjentem,  nie  wzbogaci  się  dzięki  programowi
nawet o ułamek tej kwoty. Nie są to przewidywania bezpodstawne
– w 2007 roku program „Celebrity Scissorhands”, który także
kosztował milion funtów, przyniósł jedynie 36 tys. na cele
charytatywne.

UTRZYMAĆ ABONAMENT

British  Broadcasting  Corporation  utrzymuje  się  m.in.  ze
sprzedaży produkowanych programów i pieniędzy pochodzących z
abonamentu płaconego przez widzów. Dlatego, według słów Lorda
Palmerstona,  korporacja  nie  ma  stałych  politycznych
przyjaciół, tylko jeden stały cel – utrzymać abonament. Zmiany
takiego  stanu  rzeczy  nie  chce  nawet  zaryzykować  Partia
Konserwatywna,  która  szykuje  się  do  objęcia  władzy,
spodziewając  się  wygranej  w  przyszłorocznych  wyborach
parlamentarnych.  Mimo  to,  konserwatyści  oczywiście  zbijają
polityczny kapitał krytykując i domagając się porządków w BBC,
i redukcji płac.

Zmiana jednak, prędzej czy później, będzie musiała nastąpić.
Wymusi  ją  technologia.  Brytania  za  3  lata  przejedzie
całkowicie na cyfrowy system nadawania, a już teraz coraz
więcej ludzi ogląda telewizje przez Internet. Coraz wyraźniej
widać, że pojawia się mały bunt przeciwko płaceniu abonamentu



i utrzymywaniu „Cioteczki” w takim stanie, w jakim jest teraz.
Bo choć na razie abonament trzeba płacić, jeśli ogląda się BBC
w komputerze na żywo, to jednak felietonista dziennika „The
Evening Standard” Stephen Robinson podpowiada: „Jeśli tylko
włączy się telewizję przez Internet, nawet z kilkusekundowym
opóźnieniem, wtedy już abonamentu płacić nie trzeba”.

Autor: Jarek Sępek
Źródło: eLondyn

http://elondyn.co.uk

