
Bałkański  dziennik
rosyjskiego dziennikarza – 44
6 kwietnia 2014
Sarajewskie  kierownictwo  nie  mogło  pochwalić  się  wolnością
mediów. Telewizję oraz główne gazety w Sarajewie osobiście
nadzorował podstarzały prezydent Alija Izetbegović oraz jego
pomocnicy,  którzy  zbudowali  swoją  politykę  na  ideologii
islamu.

Prezydent doskonale rozumiał, że tylko w ten sposób można
wpłynąć na ludność i utrzymać się przy władzy. Na pewno w
żadnym  z  państw  media  nie  miały  takiego  wpływu  na
społeczeństwo  jak  w  byłej  Jugosławii.  To  wynikało  przede
wszystkim  z  komunistycznego  wychowania,  w  którym  ludzie
przyzwyczajeni byli do wiadomości w gazetach i radiu. Jeszcze
jeden  problem  związany  jest  ze  specyfiką  Bałkanów.
Dziennikarzy tutaj nigdy nie lubiano. Wolność druku zakłada
wolność wypowiedzi. A z tym było trudno. Bośniacka Federacja
według  planu  z  Dayton  składała  się  z  przedstawicieli
muzułmanów  i  Chorwatów.  Teoretycznie  mieli  oni  mieć  równe
reprezentacje  w  głównym  centrum  ideologicznym,  czyli
telewizji.  Jednak  w  praktyce  wyszło  tak,  że  większość
prezenterów,  redaktorów  i  operatorów  stanowili  muzułmanie.
Polityka medialna była robiona tak, aby wszystkie programy
tworzyć dla ludzi wyznających islam, dla katolików pozostawało
niewiele.

„Partia  Akcji  Demokratycznej”,  którą  kierował  Izetbegović,
starała się nie pogodzić ludzi, ale na odwrót, wnieść spór
pomiędzy  narody.  Wszystkie  lokalne  wydarzenia  prezentowano
tyko  z  jednego  punktu  widzenia  –  tego,  który  zadowalał
Izetbegovicia i jego przyjaciół. O tolerancji zawsze wiele tam
mówiono, a w rzeczywistości nie znoszono tych, którzy myśleli
inaczej.  Wspólnota  międzynarodowa,  która  wzięła  się  za
zaprowadzanie normalnego życia w państwie, chciała, aby Bośnia

https://wolnemedia.net/balkanski-dziennik-rosyjskiego-dziennikarza-44/
https://wolnemedia.net/balkanski-dziennik-rosyjskiego-dziennikarza-44/


stała się państwem wspólnym. Telewizja miała prezentować różne
punkty widzenia i dawać możliwość wypowiedzi wszystkim. Jednak
w sarajewskiej telewizji, którą kierował Izetbegović i jego
zwolennicy,  innego  punktu  widzenia  nie  było.  Mało  tego,
okazało się, że nawet w pismach humorystycznych nie wolno
śmiać  się  z  sarajewskich  władz.  Kiedy  pismo  „Polikit”
opublikowało  serię  szkiców  i  fotomontaży  o  Aliji
Izetbegoviciu,  cały  nakład  zlikwidowano,  a  redaktora
naczelnego  zaprowadzono  na  komisariat.

„Sojusz  niezależnych  dziennikarzy”  Bośni  potępił  tę  akcję.
Ucierpiał nie tylko nakład i redaktor naczelny Samir Szestan,
ale  i  uliczni  roznosiciele  gazet,  spośród  których  wielu
pobito. Możliwe, że skandal wokół „Polikita” postarano by się
zatuszować.  Oficjalna  gazeta  „Wyzwolenie”,  która  zawsze
zajmowała  się  kształtowaniem  opinii  publicznej,  wezwała  do
zrobienia z tym porządku, ale drogą prawną, a nie przemocą.
Policja, która wzięła na siebie rolę sędziego i wykonawcy
kary, oczywiście nie zgodziła się z tym. Przedstawiciele OBWE,
ONZ i innych organizacji międzynarodowych zwrócili uwagę na
ten incydent. Od Izetbegovicia zażądano wyjaśnienia przyczyn
cofnięcia  nakładu  „Polikita”.  W  państwie,  które  wybrało
demokratyczną  drogę  rozwoju,  (a  Bośnia  deklarowała  właśnie
taki wybór), media zawsze miały prawo do wyrażania własnych
opinii. Jednak w Sarajewie zabroniono krytykować władze.

Autor: Konstantin Kaczalin
Źródło: Głos Rosji

http://polish.ruvr.ru/

