
Bałkański  dziennik
rosyjskiego dziennikarza – 17
11 lipca 2013
Jesienią 1998 roku, gdy znów przyjechałem do Belgradu, Stany
Zjednoczone  uporczywie  przeforsowywały  realizację  swego
„projektu  kosowskiego”,  nie  szczędząc  środków.  W  pierwszej
kolejności  zabrano  się  do  urabiania  ludności  Serbii  i
Czarnogóry. Rozgłośnie „Radio Swoboda” i „Radio Wolna Europa”
poinformowały  o  rozszerzeniu  skali  programów  swej  służby
południowosłowiańskiej.  Między  innymi,  wieczorne  wydanie
programu „Jugosławia od wewnątrz”, który przed tym zajmował na
falach półgodziny czasu, stał się audycją godzinną. Program
„Na  linii  wydarzeń”  nastawiono  wyłącznie  na  naświetlanie
wydarzeń  w  Kosowie.  Aktywnie  wykorzystywano  internet,
powołując się na to, że Belgrad może jakoby wprowadzić zakaz
transmisji audycji przygotowanych na Zachodzie.

Programy  realizowano  na  bardzo  wysokim  poziomie  zawodowym,
przy dobrej znajomości wewnętrznych problemów. Uświadomiłem to
sobie po wysłuchaniu w Belgradzie kilku dzienników i audycji
obu  rozgłośni  radiowych  –  „Swoboda”  i  „Wolna  Europa”.
Amerykanie sformułowali swoje zadanie maksymalnie precyzyjnie
–  chodziło  o  przekonanie  słuchaczy,  że  Milosevicia  trzeba
zastąpić innym liderem, natomiast władzę w Kosowie przekazać
należy w ręce Rugovy i Tachi. Oprócz radia, wykorzystano też
wszystkie  możliwości  stwarzane  przez  telewizję.  Dla  Stanów
Zjednoczonych  bardzo  ważne  było  przekonanie  swych  własnych
obywateli, że Kosowo potrzebuje specjalnego wsparcia ze strony
Białego  Domu.  Tę  metodę  już  wypróbowano  w  Bośni  i
Hercegowinie, wobec tego wyćwiczone już chwyty skopiowano do
potrzeb „scenariusza kosowskiego”.

Służby  specjalne  Stanów  Zjednoczonych  niejednokrotnie
przekazywały  fałszywą  informację  na  temat  sytuacji  w
prowincji. Oto przykład: w połowie sierpnia 1998 roku, gdy na

https://wolnemedia.net/balkanski-dziennik-rosyjskiego-dziennikarza-16/
https://wolnemedia.net/balkanski-dziennik-rosyjskiego-dziennikarza-16/


całym świecie wybuchła histeria antyjugosłowiańska, do Kosowa
zjechało  się  mnóstwo  zagranicznych  dziennikarzy,  których
spotykałem w Bośni latem 1995 roku. Były to zawodowe grupy
wysoko  płatnych  pracowników  telewizji,  którzy  dysponowali
opancerzonymi  jeepami,  kilkoma  kamerzystami,  ruchomymi
montażowniami  i  otrzymywały  fantastyczne  wręcz  diety.  Ze
Stanów  Zjednoczonych  byli  to  przedstawiciele  CNN,  ABS,  z
Wielkiej  Brytanii  –  Sky  News,  BBC,  z  RFN,  Bunker  Radio
Deutschland i jeszcze kilka czołowych kanałów telewizyjnych.
Kosowscy  Albańczycy  zapewniali  możliwości  i  dostęp  do
przygotowywania  „specjalnych  reportaży”  z  miejsc  wydarzeń
wyłącznie dla zachodnich kolegów.

Latem  i  jesienią  1998  roku  całemu  światu  zaprezentowano
sfałszowane  reportaże  telewizyjne  na  temat  rzekomych
bestialstw Serbów, zamordowanych przez nich dzieci i starców,
zgwałconych kobiet i zniekształconych zwłok. To samo było w
odniesieniu  do  sytuacji  uchodźców.  Dane  powiększali
kilkakrotnie nie tylko Amerykanie. Dla nadania doniesieniom
większej  wiarygodności  Amerykanie  rozpowszechniali
dezinformację także za pośrednictwem europejskich kolegów, w
tym  także  włoskich.  Głównym  dostawcą  różnego  rodzaju
fałszowanych danych był wówczas „Albański komitet na rzecz
praw człowieka i wolności”.

Ta „humanitarna organizacja” twierdziła, że ofiarami Serbów
padali  wówczas  kobiety,  dzieci  i  starcy.  Dziennikarze  co
godzina przekonywali Amerykanów i Europejczyków, że dziesiątki
tysięcy  Albańczyków  straciło  dach  nad  głową.  Humanitarna
organizacja Albańczyków kosowskich „Matka Teresa” obwieściła
światu, że w Kosowie jest 327 626 bezdomnych, że tylko dla
jednej trzeciej z tych, którzy potrzebują pomocy humanitarnej,
udaje się im ją dostarczyć. Według oświadczeni „Matki Teresy”,
połowa mieszkających w prowincji dzieci jest chora. Jeśli nie
otrzymają oni pomocy, wiele z nich umrze śmiercią głodową.

Sytuację uchodźców wykorzystywały do swych spekulacji liczne
służby  specjalne  amerykańskie  i  zachodnioeuropejskie.  Z



danych,  które  znajdowały  się  wówczas  w  moim  posiadaniu,
pochodzących z Kosowa i Belgradu, wynikało, że 300 tysięcy
uchodźców  –  liczba  podana  przez  przedstawiciela  ONZ  na
Bałkanach Krisa Janowskiego – ten Polak, świetnie mówiący po
rosyjski, przez dłuższy czas pracował w Chorwacji i Bośni –
jawnie była przesadzona. Podczas działań zbrojnych w Kosowie
ludzie  opuszczali  swoje  domy  i  uciekali  w  góry.  Jednak
maksymalna  liczba  uchodźców  nie  mogła  przekraczać  50-70
tysięcy. Skąd się wzięły pozostałe 250-230 tysięcy? Otóż, byli
to Albańczycy z Albanii, którzy koczowali po różnych krajach.
W ogóle w liczbach dotyczących Kosowa panował absolutny chaos,
albowiem  ostatnia  ewidencja  ludności  na  tych  terenach
przeprowadzona  była  w  1981  roku.

„Kaczka dziennikarska”, rozpowszechniana latem 1998 roku przez
wszystkie  światowe  agencje  informacyjne,  okazała  się
skuteczna. Amerykanie są mistrzami w tej dziedzinie: potrafią
wyciskać łzy z oczu szarych zjadaczy chleba. Najważniejsze
było zapewnienie sobie poparcia ze strony opinii publicznej, a
także  pieniędzy  ze  strony  kongresu  i  organizacji
charytatywnych.  Ważne  było  opracowanie  kilku  reportaży
poruszających do głębi, aby potem grozić Jugosławii atakami
rakietowymi w odwecie za rzekome ludobójstwo Albańczyków.

Autor: Konstantin Kaczalin
Źródło: Głos Rosji

http://polish.ruvr.ru/

