
Arabski  punkt  widzenia:  Al
Jazeera
6 lutego 2009
Arabska  telewizja  Al  Jazeera  często  oskarżana  jest  o
„działalność  antyzachodnią”  oraz  wspieranie  terroryzmu.
Jednakże czy to prawdziwy obraz tej stacji? Warto ją bliżej
poznać, by samemu ocenić czy powyższe oskarżenia są prawdziwe.
Al Jazeera została powołana do życia królewskim dekretem emira
Kataru w lutym 1996 roku, zaś pierwszy program wyemitowała 1
listopada 1996 roku.

1 stycznia 1999 roku, jako pierwsza arabska stacja telewizyjna
zaczęła nadawać informacje 24 godziny na dobę.[1]

Początkowo  kadrę  dziennikarską  Al  Jazeery  tworzyli  byli
współpracownicy BBC. Bowiem na początku 1996 władze Arabii
Saudyjskiej zaczęły żądać od BBC wpływu na arabskojęzyczną
stację telewizyjną, którą współtworzyły BBC i saudyjska firma
Orbit.  W  odpowiedzi  BBC  zamknęła  stację,  natomiast  byli
arabscy  dziennikarze  BBC  dołączyli  do  formującej  się  Al
Jazeery.  W  nowo  powstającej  stacji  wykorzystali  również
brytyjskie formaty programów.[2]

Do stacji trafiali najlepsi dziennikarze z regionu, którzy
dotąd  mieli  zakneblowane  usta,  bo  we  wszystkich  krajach
arabskich działa cenzura. Początkowo była to jednak stacja
wyłącznie regionalna, znana głównie z tego, że więcej niż w
tradycyjnych mediach można w niej było powiedzieć o rodzinach
panujących  w  świecie  arabskim.  Po  niektórych  materiałach
pojawiały się naciski innych krajów regionu na władze Kataru,
by ograniczyły swobodę dziennikarzy. Próbowano blokować dostęp
Al Jazeery do sieci kablowych, ale stacja była wciąż dostępna
przez  satelitę  i  w  końcu  rządzący  pogodzili  się  z  jej
istnieniem. W skali globu Al Jazeera zasłynęła dopiero po
atakach na USA 11 września 2001 roku, gdy zaczęła nadawać

https://wolnemedia.net/arabski-punkt-widzenia-al-jazeera/
https://wolnemedia.net/arabski-punkt-widzenia-al-jazeera/


taśmy z przesłaniami Osamy ben Ladena.[3]

Al Jazeera była jedyną stacją, która relacjonowała wojnę w
Afganistanie z obozów talibów, a nie z amerykańskich czołgów.
W  kwietniu  2004  roku  tylko  ona  nadawała  z  oblężonej  al
Falludży, matecznika irackich rebeliantów. Zdjęcia cywilnych
ofiar bomb lotnictwa USA, kobiet i dzieci, przyczyniły się do
gwałtownego  wzrostu  wrogości  Irakijczyków  do  okupantów.[4]
Paradoksalnie wojna w Afganistanie pomogła stacji również w
kwestiach finansowych. Będąc jedyną zagraniczną telewizją w
Afganistanie, mogła sprzedawać swój materiał oraz wynajmować
własny  sprzęt  innym  stacjom.  Również  sprzedaż  nagrań  z
przemówieniami Ben Ladena stanowiły źródło dochodu.[5]

Druga wojna w Zatoce była dla telewizji Al Jazeera tym, czym
pierwsza  wojna  była  dla  CNN.  Miliony  widzów,  tym  razem  w
świecie arabskim, przełączyły się na kanał katarskiej stacji,
by na żywo oglądać sceny z pola walki. Stacja może pochwalić
się około 35 mln widzów.[6] Stacja zyskała wówczas niebywałą
popularność,  bo  jako  jedna  z  nielicznych  stacji  miała
korespondentów w wielu miastach irackich, co pozwalało jej
pokazywać wojnę z drugiej strony. Większość stacji zachodnich
towarzyszyła tylko żołnierzom amerykańskim.[7]

Al Jazeera nie skupia się jedynie na wydarzeniach dotyczących
muzułmanów. Szeroko informowała o chorobie papieża Jana Pawła
II  oraz  emitowała  programy  i  filmy  jemu  poświęcone.
Transmitowała  również  uroczystości  pogrzebowe.  W  tym  celu
wysłała do Watykanu dwie ekipy telewizyjne.[8]

W krajach Europy i w USA arabskojęzyczna Al Jazeera nazywana
jest przez swych przeciwników „megafonem Osamy ben Ladena”,
głównie z powodu emitowania przesłań przywódców al Kaidy oraz
nadawaniem  obrazów  z  zakładnikami  oraz  ich  egzekutorami  z
Iraku.  Jusuf  Karadawi,  główny  publicysta  religijny  stacji
usprawiedliwia  zamachowców  z  Hamasu,  choć  potępia  ataki
terrorystyczne w Europie i Ameryce.[9]



Zdaniem Adama Michnika „Al Jazeera, pokazując okrutne mordy
porwanych  zakładników,  stała  się  instrumentem  w  rękach
fanatycznych  morderców  z  al  Kaidy  i  innych  organizacji.
Propagowanie dokonań tych, którzy niosą kłamstwo, przemoc i
śmierć, jest oburzające. Wolność słowa dla tych, co wzywają do
mordu jest zaprzeczeniem istoty wolności; wolność może być
tylko  udziałem  żywych,  a  nie  mordowanych  w  imię
czegokolwiek”.[10]  Jednakże  na  większą  brutalność  scen  w
telewizjach arabskich, brak zakazu pokazywania zakrwawionych
zwłok, zmasakrowanych szczątków ciała ludzkiego ma także wpływ
inny stosunek do przemocy na Bliskim Wschodzie niż w Europie.
Arabskie  telewizje  stale  pokazują  ciała  palestyńskich
zamachowców-kamikadze  i  ich  izraelskich  ofiar.[11]

W kwestii emisji oświadczeń terrorystów stacja również broni
swego punktu widzenia. W wywiadzie dla „Gazety Wyborczej” w
2006  roku  ówczesny  dyrektor  Nigel  Parsons  stwierdził,  że
„Każde oświadczenie jest analizowane, zanim znajdzie się na
antenie. W przeszłości zdarzało się, że Al Jazeera zdecydowała
się nie emitować kaset przysłanych przez Osamę ben Ladena.
Emitowały  je  zaś  telewizje  zachodnie.”  Przytoczył  również
przykład amerykańskiej stacji ABC, która pokazała wywiad z
czeczeńskim watażką Szamilem Basajewem. „Wówczas rząd rosyjski
ostro protestował. Groził, że wyrzuci ABC z Rosji. Amerykanie
byli  wściekli,  twierdzili,  że  narusza  się  ich  wolność
wypowiedzi. A jeśli my pokażemy kilka minut kasety z Osamą,
zaraz okazuje się, że jesteśmy „telewizją terrorystów”. Trudno
o lepszy przykład hipokryzji.”[12]

Wadah Khanfar, dyrektor stacji w wywiadzie dla Foreign Policy
w 2005 stwierdził, że: „dziennikarze stacji kształcili się na
Zachodzie. Nie jesteśmy propagatorami antyamerykanizmu. Naszą
reputację  zawdzięczamy  wolności  słowa  jaką  mają  nasi
dziennikarze, a władze Kataru nie wtrącają się w działalność
stacji”.[13] Z kolei w wywiadzie dla Newsweeka w 2006 roku
przypomniał, że Al Jazeera „transmitowała ponad 5 tys. godzin
wypowiedzi  „na  żywo”  Busha,  tłumaczonych  symultanicznie  na



język arabski. Natomiast nagrań Ben Ladena nie więcej niż 5
godzin. 3 naszych dziennikarzy zginęło w Iraku. Kilku naszych
dziennikarzy  było  zatrzymanych,  niektórzy  siedzieli  w
więzieniu Abu Ghraib. Wojska amerykańskie zbombardowały nasze
biuro w Bagdadzie.”[14]

Korespondenci stacji ani razu nie poparli zamachów na siły
koalicji w Iraku. Stacja nie transmitowała „na żywo” żadnego
zamachu  na  żołnierzy  amerykańskich  w  Iraku.  Również  nie
pokazała ani jednej egzekucji zakładnika. Nie ma także dowodu,
by o jakimś ataku wiedziała z wyprzedzeniem.[15] W 2003 roku
władze  nowojorskiej  giełdy  poprosiły  dziennikarzy  stacji  o
opuszczenie  terenu  giełdy.  Rzecznik  giełdy  Ray  Pellecchia
tłumaczył,  że  Arabom  odebrano  akredytacje  ze  „względów
bezpieczeństwa”, a także dlatego, że według niego na giełdzie
powinni  pozostać  ci  dziennikarze,  którzy  „faktycznie
zainteresowani  są  transakcjami  i  w  sposób  odpowiedzialny
relacjonują wydarzenia na rynku finansowym”.[16] W 2005 roku
rosyjskie MSZ uznało, że katarska telewizja całkowicie wypacza
rzeczywisty obraz sytuacji w Czeczenii. Jego zdaniem nadawane
przez stację materiały na zamówienie miały na celu podważenie
autorytetu Rosji w świecie islamu.[17]

Niemniej  jednak  komentatorzy  zwracają  uwagę,  że  model
dziennikarstwa  prezentowany  przez  Al  Jazeerę  jest  znacznie
lepiej  odbierany  przez  arabskiego  widza  niż  sterylny
obiektywizm  CNN.  Według  niektórych  znawców  tematu  ścisła
bezstronność  przekazu  dziennikarskiego  jest  dostosowana  do
potrzeb  amerykańskiego  systemu  politycznego  i  nawet  w  tym
kraju  rzadko  jest  bezwzględnie  przestrzegana.  Natomiast  na
Bliskim Wschodzie inne są tradycje komunikowania – wynikają
one chociażby ze specyfiki języka arabskiego, który bynajmniej
nie  jest  językiem  „zwięzłym  i  jasnym”,  zwykle  też  jest
bardziej nacechowany emocjonalnie niż języki europejskie.[18]

Krytyka Al Jazeery nie pochodzi jedynie z Zachodu. Przede
wszystkim rządom państw arabskich nie podobają się audycje
stacji. Dziennikarze BBC już w 1999 roku uważali, że stacja



emituje  programy  poruszające  problemy  świata  arabskiego,
również natury politycznej. Szczególnie mocno atakowany jest
przez rządy tych państw talk – show „Al-Ittidżah al-Muakis”
(po arabsku: Przeciwny kierunek), w którym często występują
obywatele  tych  państw  krytykując  działania  swoich  rządów.
Dlatego  np.  władze  Jordanii  w  listopadzie  1998  nakazały
zamknąć  lokalne  biura  stacji,  argumentując  swe  działania
obroną  przed  celowymi  atakami  skierowanymi  przeciwko
jordańskiemu  społeczeństwu.[19]  W  marcu  2001  roku  władze
Autonomii  Palestyńskiej  „po  obrażeniu  Jasera  Arafata”
(informacje  o  udziale  Palestyńczyków  w  wojnie  domowej  w
Libanie) czasowo zamknęły biuro Al Jazeery w Ramallah.[20]

W sierpniu 2002 Jordania odwołała swojego ambasadora z Kataru
i zażądała przeprosin od katarskiego rządu. Miesiąc później
podobnie uczyniła Arabia Saudyjska, gdy wyemitowano program
zdaniem władz obraźliwy dla rodziny królewskiej.[21] Podczas
pierwszych 10 lat działalności (do 2006 roku) dziennikarze
stacji musieli opuścić (często tylko tymczasowo) Iran, Irak,
Arabię  Saudyjską,  Syrię,  Tunezję,  Egipt  i  Jordanię.
Nieprzychylne  opinie  o  arabskich  rządach  mają  również
ekonomiczne konsekwencje. Al Jazeera cierpi z powodu bojkotu
reklamodawców,  którzy  ulegają  presji  swoich  rządów,
szczególnie  Arabii  Saudyjskiej.[22]

W  marcu  2008  roku  władze  Izraela  zarzuciły  Al  Jazeerze
jednostronność przekazu polegającą na faworyzowaniu skrajnie
antyizraelskiego  ruchu  Hamas.  Sankcjami  miały  być  odmowy
wydania  nowych  wiz  pracownikom  sieci.[23]  Paradoksalnie
oskarżana o antysemityzm stacja poświęca na emisję wystąpień
Izraelczyków  najwięcej  czasu  ze  wszystkich  stacji  spoza
Izraela. Jako pierwszy arabski kanał pozwoliła Izraelczykom
przemawiać  na  swojej  antenie  w  języku  hebrajskim.  Takie
postępowanie spotyka się z krytyką ze strony części Arabów
oskarżających nawet stację o szerzenie syjonizmu.[24]

W trakcie walk armii izraelskiej z Hamasem w styczniu 2009
roku dziennikarze Gazety Wyborczej stwierdzili, że na antenie



Al Jazeery palestyńskie ofiary są określane wyłącznie mianem
„męczenników”,  izraelskie  są  tylko  na  chłodno  podliczane.
Stacja regularnie nadawała wywiady z rannymi w szpitalach w
Gazie,  pokazuje  zdjęcia  zakrwawionych  dzieci,  rozmowy  z
oszalałymi  z  rozpaczy  rodzicami  oraz  zdjęcia  z
propalestyńskich  demonstracji  w  Rabacie,  Damaszku  czy
Bejrucie.[25] Obiektywizmu stacji podczas tego konfliktu broni
jednak udział izraelskich polityków w jej programach. W języku
arabskim mogą tłumaczyć powody działań Izraela. Na antenie
stacji występowała w styczniu 2009 roku m.in. minister spraw
zagranicznych Izraela oraz rzecznik armii izraelskiej.[26]

Pomimo  oskarżeń  wobec  stacji  o  wspieranie  terroryzmu,
zachodnie  kanały  informacyjne  współpracują  z  nią,  m.in.
amerykańska ABC News oraz niemiecka ZDF podpisały umowy o
współpracy ze stacją.[27] Materiały katarskiej stacji podczas
wojny w Afganistanie były używane przez nadawców na całym
świecie. Przez kilka miesięcy współpracowała ona z amerykańską
CNN.  Brytyjska  BBC  podpisała  porozumienie  o  wymianie
materiałów  dziennikarskich.  Dzięki  temu  m.in.  mogła  używać
łącza satelitarnego Al Jazeery w Kabulu do nadawania własnych
relacji.  W  zamian  pomagała  Arabom  przy  budowie  strony
internetowej w języku angielskim. Rzecznik BBC tłumaczył, że
współpraca wynikała z faktu braku konkurencji dla Al Jazeery
na  Bliskim  Wschodzie  oraz  reputacji  stacji  jako
niezależnej.[28] Decyzja BBC była mocno krytykowana przez rząd
Tony’ego  Blaira,  który  dopatrywał  się  w  tym  znamion
działalności antypaństwowej. W Izbie Gmin z ust wpływowych
polityków  padały  nawet  głosy,  że  być  może  ze  względu  na
współpracę z arabską stacją należy zrewidować wysokość dotacji
państwa dla BBC.[29]

W  2004  roku  na  Bliski  Wschód  zaczęły  nadawać  po  arabsku
telewizja al Hurra (Wolna), radio Sawa (Razem) i jego perski
odpowiednik  radio  Farda  (Jutro).  Wszystkie  są  finansowane
przez  rząd  USA,  a  programy  powstają  w  Ameryce.  Według
amerykańskiego badania przynajmniej raz w tygodniu włącza al



Hurrę 29 procent widzów na Bliskim Wschodzie. Jednak wedle
niezależnych sondaży al Hurrę ogląda zaledwie kilka procent
widzów, a co gorsza, tylko kilka procent z nich uznaje ją za
wiarygodną.  W  przypadku  Al  Jazeery  wskaźnik  zaufania
przekracza  70  proc.[30]

Obecnie pod szyldem Al Jazeera działa 10 kanałów tematycznych
(2  kanały  informacyjne,  5  kanałów  sportowych,  kanał  dla
dzieci,  kanał  dokumentalny  oraz  kanał  transmitujący
wystąpienia polityków), w tym 2 nadawane w języku angielskim
(Al Jazeera English oraz Al Jazeera Sports +3). Ponadto Al
Jazeera  prowadzi  portale  informacyjne  w  języku  arabskim  i
angielskim.[31] W kanałach sportowych można obejrzeć również
europejskie rozgrywki w piłkę nożną. Transmitowane są mecze w
ligach hiszpańskiej, włoskiej oraz spotkania w Lidze Mistrzów.
Stacja pokazywała również Mistrzostwa Europy w 2008 roku.[32]
Kanał dla dzieci był opracowywany przez 3 lata i jest wspólnym
przedsięwzięciem katarskiej telewizji oraz Katarskiej Fundacji
Edukacji, Nauki i Rozwoju Społecznego. Fundacja ma 90 procent
udziałów w przedsięwzięciu. Jej szefową jest Sheikha Mozah
bint Nasser al-Masnad, żona emira Kataru. Według twórców kanał
ma  nie  tylko  bawić  najmłodszych,  gdyż  głównym  celem  jego
utworzenia była chęć krzewienia otwartości i tolerancji wśród
arabskich 3 – 15 latków oraz u ich rodzin.[33] Al Jazeera
English to pierwszy kanał informacyjny z Bliskiego Wschodu
nadający  w  języku  angielskim.  Skupia  się  głównie  na
wydarzeniach  z  regionu  bliskowschodniego.  Celem  stacji
powstałej w 2006 roku jest „przedstawianie rzeczywistości z
perspektywy innej niż świata Zachodu”. Jej siedziba mieści się
w Dosze, stolicy Kataru. Ponadto posiada redakcje m.in. w
Kuala Lumpur, Londynie i Waszyngtonie. W jej ramówce znaleźć
można  programy  informacyjne,  filmy  dokumentalne,  debaty  na
żywo oraz programy rozrywkowe i sportowe.[34]

Twórcy  angielskiej  wersji  stacji  tłumaczyli  konieczność
działania  tego  rodzaju  kanału  jako  odpowiedź  na  brak  w
zachodnich stacjach ważnych informacji dotyczących Bliskiego



Wschodu, jeśli nie mają bezpośredniego związku z Zachodem.
Jako przykład podali relacje na temat tsunami w Azji w 2004
roku, które dotknęło regiony znane amerykańskim i europejskim
turystom oraz uznaniu już za mało istotne trzęsienia ziemi w
Kaszmirze w 2005 roku, które zabiło blisko 90 tys. ludzi,.[35]
Anglojęzyczną wersję Al Jazeery przygotowuje zespół złożony z
500 osób. W jego skład wchodzą największe gwiazdy: Riz Khan z
CNN, David Frost z BBC oraz korespondent amerykańskiej ABC
Dave Marash.[36] Zatrudnienie Frosta było przełomem dla kilku
znanych dziennikarzy z BBC, ABC oraz CNN, którzy poszli jego
śladem i zdecydowali się na przejście do nowej telewizji. Sam
Fost  tłumaczył  swoją  decyzję  faktem,  że  brytyjskie  władze
odpowiedziały  mu,  iż  oskarżenia  Al  Jazeery  o  związki  z
terrorystami są bezpodstawne.[37] W waszyngtońskim biurze Al
Jazeery  obsługującym  obie  Ameryki  pracuje  również  John
Rushing,  były  żołnierz  piechoty  morskiej  USA,  który  był
rzecznikiem prasowym sił USA na Bliskim Wschodzie w pierwszych
miesiącach wojny w Iraku.[38]

W anglojęzycznej Al Jazeerze również można znaleźć elementy
antyzachodnie, np. „krwistoczerwona wstawka między reklamami
pokazująca, że Korea Północna dysponuje być może jedną głowicą
jądrową,  Iran  jeszcze  prawdopodobnie  żadną,  za  to  Stany
Zjednoczone mają ich tysiące.” Generalnie jednak program jest
na razie wyważony, a zachodni dziennikarze, którzy pracują w
stacji, są zadowoleni z jej profesjonalizmu i obowiązującego w
niej kodeksu etycznego. Kredytem zaufania Al Jazeerę English
obdarzyły też znane firmy, które reklamują się na jej antenie,
m.in. Reuters oraz Nokia.[39]

Na prestiżowym 48. Festiwalu Telewizyjnym w Monte Carlo w roku
2008 Al Jazeera English zdobyła główną nagrodę za najlepszy
24h program informacyjny. W rywalizacji pokonała m.in. BBC
News oraz Sky News. W uzasadnieniu stwierdzono, że stacja
„obszernie zbiera informacje oraz stara się dotrzeć do sedna
sprawy by lepiej przedstawić międzynarodowej opinii wydarzenia
oraz pomóc je zrozumieć.” Stacja była również nominowana w



kategorii „najlepszy program telewizyjny” (zajęła 2. miejsce)
oraz „najlepszy film dokumentalny”.[40]

O znaczeniu niezależnej telewizji dla społeczeństw arabskich,
przy jednoczesnym zagrożeniu z jej strony dla władz, świadczy
porozumienie 21 członków Ligi Państw Arabskich. W podpisanym w
lutym 2008 roku dokumencie określono, co wolno, a czego nie
wolno  nadawać  w  telewizji,  Programy,  które  będą  szargać
wizerunek władców, religii albo „siać ferment społeczny”, będą
zdejmowane z anteny, a nieposłuszne telewizje stracą koncesje.
Dokumentu  nie  podpisał  jedynie  Katar,  który  sponsoruje
częściowo Al Jazeerę.[41]

Al  Jazeera  zapoczątkowała  nowy  trend  wśród  telewizji
informacyjnych. Kolejne stacje z Rosji (Russia Today), Francji
(France  24)  poszły  za  jej  przykładem  i  uruchomiły
anglojęzyczne  wersje.  Z  drugiej  strony  powstały  zachodnie
stacje  nadające  w  języku  arabskim  (amerykańska  al  Hurra,
rosyjska Russia al Yom). Dzięki takiej różnorodności widz ma
możliwość zapoznać się z oceną danego wydarzenia z różnych
punktów  widzenia  oraz  samemu  je  ocenić.  Adel  Iskander,
profesor na University of Kentucky oraz współautor książki Al
Jazeera: How the Free Arab News Networks Scooped the World and
Changed the Middle East jest zdania, iż dzięki Al Jazeerze
społeczność arabska po raz pierwszy zetknęła się z niezależną
telewizją, która nie podlega władzom jakiegoś państwa. Ponadto
stacja  zaznajomiła  Arabom  z  nowym  stylem  przekazywania
informacji,  charakterystycznym  dla  CNN.  Stała  się  też  jej
arabskim odpowiednikiem. „Arabowie przez długi czas chcieli
kogoś, kto by ich wysłuchał. Al Jazeera pozwoliła im mówić.”

Według niego analogią do pokazywanych w Al Jazeerze wystąpień
Ben  Ladena  może  być  przykład  amerykańskiej  NBC,  która
przeprowadziła wywiad z Timothy McVeighem, sprawcą zamachu w
Oklahmoma  City.  Pokazuje  on,  iż  stacja  telewizyjna  może
prezentować na antenie skrajne opinie, niekoniecznie się z
nimi zgadzając. [42]



Zamknięcie Al Jazeery lub zakazanie jej nadawania materiałów
przekazanych  przez  terrorystów  nie  rozwiąże  problemu
terroryzmu.  Terrorystom  zawsze  pozostanie  Internet,  a  w
przypadku  likwidacji  jednej  z  ich  stron,  utworzą  kolejną.
Takie działanie może natomiast zaszkodzić ocenie obiektywności
stacji  przez  zwykłych  mieszkańców  Bliskiego  Wschodu.Lepszy
efekt  przyniesie  przyjęcie  zaproszenia  do  prezentacji
stanowiska krajów zachodnich na antenie stacji. Dzięki temu
będzie można dotrzeć z nim bezpośrednio do wielu milionów
Arabów, dając im przy tym alternatywę do opinii wygłaszanych
przez terrorystów.

Dobrym  przykładem  takich  działań  była  medialna  akcja
Izraelczyków w czasie walk z Hamasem. Wtedy kapitan Avichai
Adarai z biura prasowego izraelskiej armii w wywiadzie dla Al
Jazeery przekonywał płynnie po arabsku o słuszności operacji
przeciwko  terrorystom.  Również  minister  spraw  zagranicznych
Izraela Tzipi Livni występowała na antenie stacji.[43] Także
Amerykańscy urzędnicy nie odmawiają udziału w jej programach,
mimo że USA nie szczędzą Al Jazeerze oskarżeń o zaognianie
konfliktów na Bliskim Wschodzie.[44]

Pozostałe  kraje  zachodnie  powinny  iść  za  powyższymi
przykładami.  Wówczas  szansa  na  wzajemne  zrozumienie  między
mieszkańcami Bliskiego Wschodu a Zachodu będzie zdecydowanie
większa. To nie Al Jazeera jest zagrożeniem dla Zachodu, ale
ofiarowanie  w  prezencie  jego  przeciwnikom  wyłączności  na
prezentowanie  wrogich  opinii  na  antenie  tej  stacji  bez
komentarza ze strony Zachodu.

Autor: Przemysław Sierpień
Źródło: Arabia

PRZYPISY

[1] Woźniak M., Analiza programów typu „talk-show” w arabskiej
telewizji Al-Dżazira, s. 1.
[2] Qatar’s Al-Jazeera livens up Arab TV scene, BBC.

http://www.arabia.pl


[3] Wojciechowski M., Arabskie telewizje wzorują się na CNN i
BBC, ale pokazują inne treści, Gazeta.pl.
[4] Zawadzki M., Telewizyjne starcie cywilizacji, Gazeta.pl.
[5] Zednik R., Inside Al Jazeera, Worldly Views.
[6] Co to jest al Dżazira, Gazeta.pl.
[7] Czy prezes „Al-Dżaziry” był agentem Saddama?, Gazeta.pl.
[8] Świat arabski pamiętał, Gazeta.pl.
[9]  Bielecki  T.,  Jak  widać  świat  z  Bliskiego  Wschodu,
Gazeta.pl.
[10] Michnik A., W obronie al Dżaziry, Gazeta.pl.
[11] Wojciechowski M., op. cit.
[12] Zawadzki M., Świat według al Dżaziry, Gazeta.pl.
[13]  Boyer  M.,  Al  Jazeera’s  Brand  Name  News,  Foreign
Policy.[14]  Pattel  V.,  The  Last  Word–Wadah  Khanfar:  Al-
Jazeera, All the Time, Newsweek.
[15] Miles H., Al Jazeera, Foreign Policy, No. July/August
2006, s. 20.
[16] Reporterzy al Dżaziry „wypędzeni” z nowojorskiej giełdy,
Gazeta.pl.
[17] Rosja krytykuje arabską telewizję al Dżazira, Gazeta.pl.
[18] Woźniak M., op. cit., s. 6, 7.
[19] Qatar’s…
[20] Zednik R., op. cit.
[21] Al Dżazira nie może nadawać relacji z hadżu, Gazeta.pl.
[22] Zawadzki M., Świat…
[23]  Izrael  zapowiada  sankcje  wobec  Al-Dżaziry  za
stronniczość,  Rzeczpospolita.
[24] Miles H., op. cit., s. 21.
[25] Kazimierczyk M., Arabskie media: trudno, profesjonalizm
trzeba odłożyć na potem, Gazeta.pl.
[26]  Wróbel  Ł.,  Izrael  prowadzi  z  Hamasem  totalną  wojnę
medialną, Gazeta.pl.
[27] Zednik R., op. cit.
[28] BBC zawiera alians z Al-Dżazirą, Gazeta.pl.
[29] Wojciechowski M., op. cit.
[30] Zawadzki M., Telewizyjne…
[31] Wikipedia: Al Jazeera.



[32] Wikipedia: Al Jazeera Sports.
[33] Al Dżazira dla dzieci, Gazeta.pl.
[34] Strona internetowa stacji Al Jazeera English.
[35] Bielecki T., op. cit.
[36]  Ciszewski  B.,  Al  Dżazira  –  arabska  wizja  świata  po
angielsku, Gazeta.pl.
[37] Bielecki T., op. cit.
[38] Ibidem.
[39] Al Dżazira prawie jak CNN, Gazeta.pl.
[40] Al Jazeera English wins gong at TV festival.
[41] Kazimierczyk M., Arabowie ocenzurują satelitę, Gazeta.pl.
[42] Nolan R., Global Q&A: Al Jazeera: Transforming the Middle
East, Foreign Policy Association.[43] Stern Y., Not just air
strikes: Israel takes the fight to Arab media, Haaretz.
[44] Bielecki T., op. cit.


