
Anestezjolog-oszust
sfabrykował wyniki 172 badań
6 lipca 2012
Komisja  dochodzeniowa  Japońskiego  Stowarzyszenia
Anestezjologii ustaliła, że tamtejszy anestezjolog Yoshitaka
Fujii sfałszował w ciągu 19 lat aż 172 artykuły. Śledczym nie
udało  się  znaleźć  ani  wpisów  pacjentów,  ani  dowodów,  że
kiedykolwiek podawano im jakiekolwiek leki.

„Wygląda  to  tak,  jakby  ktoś  usiadł  i  napisał  powieść  o
tematyce badawczej” – stwierdzono w raporcie komitetu.

Jak  można  przeczytać  na  witrynie  internetowej  „Retraction
Watch”, dr Fujii, specjalista od pooperacyjnych nudności i
wymiotów, po raz pierwszy miał kłopoty już w 2000 r., a mimo
to publikował jeszcze przez ponad dekadę. Ostatnio znalazł się
pod obstrzałem, kiedy 8 marca br. w periodyku „Anaesthesia”
ukazała się metaanaliza integralności danych ze 168 badań z
randomizowaną grupą kontrolną. Podała ona w wątpliwość dane z
badań Japończyka. Dziewiątego kwietnia 23 wydawców publicznie
poprosiło 7 instytucji z Kraju Kwitnącej Wiśni, których nazwy
padały  w  publikacjach  Fujii,  by  zechciały  się  przyjrzeć
sprawie. Konsorcjum gazet, któremu przewodniczy Steven Shafer,
wydawca  „Anesthesia  &  Analgesia”  („A&A”),  oświadczyło,  że
wycofa każdy artykuł bazujący na nieprawdziwych danych. Jak
ujawnia Koji Sumikawa z Uniwersytetu w Nagasaki, ostatecznie
dochodzeniem  zajęło  się  Stowarzyszenie  Anestezjologii,  „bo
pojedynczej  instytucji  trudno  byłoby  wyjaśnić,  co  się
właściwie  stało”.

Panel naukowców skupił się na 212 z 249 znanych publikacji
podejrzanego  autora.  Jego  koledzy  i  koleżanki  po  fachu
próbowali przejrzeć surowe dane, dzienniki laboratoryjne oraz
rekordy dotyczące badanych ludzi czy zwierząt. Prowadzono też
przesłuchania.

https://wolnemedia.net/anestezjolog-oszust-sfabrykowal-wyniki-172-badan/
https://wolnemedia.net/anestezjolog-oszust-sfabrykowal-wyniki-172-badan/


Oceniono, że Fujii sfabrykował 172 studia, w przypadku 37
publikacji  nie  da  się  ostatecznie  orzec,  czy  przy  nich
manipulowano i tylko 3 przeprowadzono w zgodzie z normami.
Pasmo fałszerstw rozpoczęło się w 1993 r. W lutym 2012 r.
anestezjolog  został  dyscyplinarnie  zwolniony  z  Wydziału
Medycyny Toho University, gdyż wewnętrzne śledztwo wykazało,
że na 9 testów klinicznych przeprowadzonych w niezwiązanym z
działalnością  naukową  uczelni  Ushiku  Aiwa  General  Hospital
miał pozwolenie tylko na 1. Brak akceptacji komisji etyki
zaowocował także wnioskiem o wycofanie publikacji z różnych
zagranicznych periodyków medycznych.

Okazało  się,  że  z  biegiem  czasu  Fujii  nauczył  się
wykorzystywać fakt, że w różnych instytucjach był zatrudniony
np. na część etatu. Wprowadzał też zamieszanie odnośnie do
daty  prowadzenia  badań.  Jako  że  publikacje  miewały  innych
autorów,  komisja  musiała  ocenić  ich  ewentualną
współodpowiedzialność.  Uznano,  że  niektórzy  byli  niewinnymi
ofiarami, podczas gdy inni mieli pełną świadomość tego, czym
parał się Fujii.

Poprzednim  rekordzistą  pod  względem  liczby  wycofanych
artykułów  był  Joachim  Boldt,  jednak  w  porównaniu  do  co
najmniej  172  Japończyka,  jego  88  prezentuje  się  raczej
mizernie.

Niemiec, także anestezjolog, był uznawany za światowej sławy
eksperta od koloidów. Przez zastrzeżenia związane z publikacją
w  periodyku  Anesthesia  &  Analgesia  10  listopada  2010  r.
Klinikum Ludwigshafen zdecydowało się na jego zawieszenie. W
lutym 2011 r. Uniwersytet Justusa Liebiga w Gießen pozbawił
Boldta tytułu profesorskiego.

Opracowanie: Anna Błońska
Na podstawie: Science, Retraction Watch
Źródło: Kopalnia Wiedzy

http://kopalniawiedzy.pl/

