
Amerykański negocjator i duże
pieniądze z Kataru
22 września 2014
“New York Times” opublikował niedawno długi reportaż śledczy
Erica Liptona, Brooke Williamsa i Nicholasa Confessore o tym,
jak  różne  kraje  kupują  wpływy  polityczne  poprzez
waszyngtońskie  think  tanki.  Sądząc  po  Twitterze  i  innych
mierzalnych wskaźnikach zainteresowania czytelników, reportaż
przeszedł niemal zupełnie nieczytany.

Pewien  naród  z  Bliskiego  Wschodu  rzeczywiście  płaci,  żeby
wpłynąć na politykę zagraniczną USA. Wskazówka: nie jest to
Izrael.

Po  części  jest  tak  dlatego,  że  „NYT”  postanowił  obdarzyć
wielką bombę dziennikarską suchym jak pieprz tytułem: “Foreign
Powers Buy Influence at Think Tanks” („Obce siły kupują wpływy
w  think  tankach”),  co  brzmi  jak  tytuł  artykułu  w
waszyngtońskiej  wersji  „The  Onion”  (strona  satyryczna  ze
zmyślonymi  informacjami  –  przypis  WM).  Kolejnym  czynnikiem
jest to, że pierwsze 10 akapitów tego artykułu poświęcono
niezmiernie kontrowersyjnemu aktorowi na globalnej scenie –
Norwegii, i próbom tego kraju kupienia łask The Center for
Global Development, o którym, przyznaję, nigdy przedtem nie
słyszałem, chociaż mieszkam w Waszyngtonie i odwiedzam think
tanki raz lub dwa razy w tygodniu.

Prawdziwa  bomba  dziennikarska  pogrzebana  była  głęboko  w
brzuchu kobyły „NYT” i związana jest z jedną z największych i
najbardziej kontrowersyjnych spraw. Mamy tu do czynienia z
czymś  tak  zaskakującym  i  groteskowym,  że  muszę  tę  sprawę
wyciągnąć raz jeszcze: Martin Indyk, człowiek, który prowadził
negocjacje izraelsko-palestyńskie Johna Kerry’ego, a których
niepowodzenie  wywołało  tego  lata  krwawą  wojnę  w  Gazie,
zainkasował czek na 14,8 milionów dolarów od Kataru. Tak, to

https://wolnemedia.net/amerykanski-negocjator-i-duze-pieniadze-z-kataru/
https://wolnemedia.net/amerykanski-negocjator-i-duze-pieniadze-z-kataru/


właśnie  przeczytaliście:  jako  wiceprzewodniczący  i  dyrektor
Programu  Polityki  Zagranicznej  w  prestiżowym  Brookings
Institution, Martin Indyk przyjął olbrzymią sumę pieniędzy od
obcego rządu, który w dodatku do dobrze udokumentowanej roli
finansjera sunnickich grup terrorystycznych na całym Bliskim
Wschodzie jest głównym patronem Hamasu – a tak się składa, że
Hamas jest śmiertelnym wrogiem zarówno państwa Izrael, jak
partii Fatahu Mahmouda Abbasa.

Zamiast  wybycia  na  czołówkę  tej  wielkiej  sensacji
dziennikarskiej  wygląda  na  to,  że  „NYT”  w  ogóle  jej  nie
zauważył, pozwalając nawet Indykowi na wyrażenie opinii, że
najlepszym sposobem dla rządów zagranicznych na kształtowanie
opinii są „akademickie, niezależne badania oparte o obiektywne
kryteria”.  Naprawdę?  Trudno  wyobrazić  sobie,  co  słowa
„niezależne”  i  „obiektywne”  znaczą  dla  człowieka,  który
przechodząc od Brookings do służby publicznej i z powrotem do
Brookings, włożył do kieszeni 14,8 miliona dolarów gotówki
katarskiej.  „NYT”  mógł  przynajmniej  zadać  Indykowi  kilka
pytań,  takich  jak:  czy  zainkasował  czek  od  Kataru  przed
mianowaniem  go  na  prowadzącego  negocjacje  pokojowe  między
Izraelem a Palestyńczykami? Czy pieniądze zostały przelane,
kiedy był w Jerozolimie, czy w Ramallah? Lub czy pieniądze
katarskie wylądowały na koncie bankowym Brookings dopiero po
tym, jak Indyk udzielił wywiadów i wygłosił mowy obwiniające
Izrael za jego niepowodzenie? Nigdy się już nie dowiemy. Jakby
jednak na to nie patrzeć, wygląda to bardzo podejrzanie.

Być może redakcja zdecydowała, że wszystko jest w porządku i
pieniądze nie wpłynęły ani na pracę Martina Indyka w sprawie
procesu pokojowego, ani na analizę Bliskiego Wschodu dokonana
przez Brookings. Albo też dziennikarze po prostu nie uważali,
że warto podnosić raban o oczywisty konflikt interesów, który
może  wpływać  na  politykę  zagraniczną  Ameryki.  Może  14,8
miliona  dolarów  z  Kataru  nie  ma  najmniejszego  wpływu  na
projekty badawcze Brookings ani na to, co badacze z tego think
tanku  mówią  w  mediach  –  włącznie  z  „New  York  Times”  o



przedmiotach takich jak Katar, Hamas, Izrael, Turcja, Arabia
Saudyjska i pokrewne sprawy, w których Katar jest żywotnie
zainteresowany. Być może okrzyczana obiektywność tego think
tanku oraz osobista prawość Indyka i jego duma ze swojej pracy
w  służbie  publicznej  przebijają  wielkie  sterty  wulgarnych
pieniędzy katarskich z gazu ziemnego, które dają oświetlenie i
umeblowanie dla uczonych z Brookings i opłacają ich rachunki
za telefony komórkowe i podróże zagraniczne.

Ludzie  na  Bliskim  Wschodzie  mogą  być  jednak  nieco  mniej
zblazowani w sprawie tego rodzaju zachowania niż my jesteśmy.
Członkowie  rządu  Netanjahu,  prawdopodobnie  włącznie  z
premierem,  mówią,  że  nigdy  więcej  nie  zaufają  Indykowi,
częściowo z powodu artykułu dziennikarza izraelskiego Nahuma
Barnei, według którego anonimowy funkcjonariusz amerykański z
gruntowną wiedzą o rozmowach – jak się sądzi, właśnie Indyk –
obwiniał  Izrael  za  niepowodzenie  rozmów  pokojowych.  Z
pewnością Jerozolima ma dobre powody, by nie ufać dyplomacie
amerykańskiemu,  który  jest  także,  być  może  sporadycznie,
wysoko  opłacanym  pracownikiem  rządzącej  rodziny  w  Katarze.
Katar,  między  innymi,  udziela  gościny  Chaledowi  Maszalowi,
politycznemu  szefowi  Hamasu,  który  kieruje  wojną  Hamasu
przeciwko  państwu  żydowskiemu.  Ponadto  Doha  jest  obecnie
głównym sponsorem finansowym Hamasu – co znaczy, że choć sam
Katar nie odpala rakiet na miasta izraelskie, Hamas nie byłby
w stanie robić tego bez pieniędzy z Kataru.

Oczywiście  Hamas,  którego  Katar  z  dumą  sponsoruje,  jest
problemem  nie  tylko  dla  Izraela,  ale  także  dla  Autonomii
Palestyńskiej. Co znaczy, że obie strony negocjacji, które
miał  nadzorować  Indyk,  mają  dobre  powody,  by  nie  ufać
amerykańskiemu wysłannikowi, który pracuje dla sponsora ich
wspólnego wroga. Z perspektywy czasu trudno zrozumieć, jak
którakolwiek ze stron mogłaby w ogóle ufać Indykowi – a także,
dlaczego  administracja  amerykańska  uważała,  że  będzie  on
dobrym pośrednikiem.

I  rzeczywiście,  koncepcja,  że  Indyk  osobiście  był



odpowiedzialny za niepowodzenie rozmów pokojowych, nie jest
specjalnie naciągana w gąszczu teorii spiskowych na Bliskim
Wschodzie.  W  końcu,  kto  odnosi  korzyści  z  impasu  Izrael-
Autonomia Palestyńska? No cóż, ruch islamistyczny finansowany
przez emirat arabski o nazwie zaczynającej się na „K”, który
według  „New  York  Times”  jest  największym  darczyńcą  dla
Brookings.

Jest jeszcze wiele innych pytań, które także wydają się warte
zadania w świetle tej cuchnącej rewelacji – jak na przykład,
dlaczego w samym środku operacji Obronny Brzeg tego lata Kerry
starał się o zawieszenie broni sponsorowane przez Katar i
Turcję, które z konieczności przyszłoby kosztem sojuszników
USA,  tj.  Izraela  i  Autonomii  Palestyńskiej,  jak  również
Egiptu, przynosząc równocześnie korzyści Hamasowi, Katarowi i
Turcji? Może było to tylko po to, żeby Kerry wyglądał na
człowieka podejmującego działania. Albo może Indyk wyszeptał
coś do ucha swojego byłego szefa – ze swojego gabinetu w
Brookings, który jest opłacony przez Katar.

Nie jest jasne, dlaczego dziennikarze traktują ulgowo Indyka i
Brookings – oraz Katar. Tak, jako gospodarz mistrzostw świata
w piłce nożnej w 2022 r. i właściciel dwóch słynnych drużyn
europejskich (Barcelona i Paris St. Germain), Doha ma całkiem
sporo miękkiej władzy – w Europie, ale nie w Ameryce. Jasne,
Doha gości U.S. Central Command w bazie lotniczej Al Udeid,
ale  gości  także  Al-Dżazirę,  najsłynniejszą  na  świecie
antyamerykańską  sieć  telewizji  satelitarnej.  Saudyjczycy
nienawidzą  Doha,  jak  również  nienawidzi  Doha  Egipt  i
praktycznie rzecz biorąc, wszyscy sunnicko-arabscy sojusznicy
Ameryki. Jest tak częściowo dlatego, że Katarczycy wspierają
nie  tylko  Hamas,  ale  także  inne  oddziały  Bractwa
Muzułmańskiego  w  regionie  oraz  ruchy  islamistyczne,  które
zagrażają rządom tradycyjnych partnerów USA, oraz pysznią się
zajadłym antyamerykanizmem.

I oczywiście dlatego Katar mądrze zdecydował się na pójście
ponad głowami społeczeństwa amerykańskiego i zaapelowanie do



elity politycznej. Ta strategia rozpoczęła się w 2007 r.,
kiedy Katar i Brookings zawarli umowę o otworzeniu oddziału
tej waszyngtońskiej organizacji w Doha. Od tego czasu stosunki
wyraźnie  rozwinęły  się  do  punktu,  w  którym  ludziom  o
podejrzliwych  umysłach  może  wydawać  się,  że  Katar  kupił
człowieka wyznaczonego przez Johna Kerry’ego do negocjacji na
Bliskim  Wschodzie  w  ten  sam  sposób,  w  jaki  zapłacił  za
samolot, którym sekretarz generalny ONZ, Ban Ki-Moon latał
tego lata po regionie podczas wojny w Gazie.

Istotnie, romans między Doha a Brookings stał się tak gorący,
że  mógł  zepchnąć  w  cień  poprzedniego  dobroczyńcę  programu
bliskowschodniego  w  Brookings,  izraelsko-amerykańskiego
biznesmena Haima Sabana. Ten wynalazca Power Rangers nadal
będzie finansował doroczne forum Sabana, ale wiosną Brookings
usunął jego nazwisko z tego, co nazywało się dawniej Haim
Saban Center for Middle East Policy, a teraz jest po prostu
Center for Middle East Policy. Być może Qatari Center For
Middle East Policy nie brzmiało wystarczająco obiektywnie.

Innym faktem pogrzebanym głęboko w artykule w “NYT” jest to,
że  Izrael  –  kraj  zazwyczaj  przedstawiany  jako  ośmiornica,
której macki kontrolują całą debatę o polityce zagranicznej
Ameryki – jest na 56 pozycji w dotacjach obcych krajów dla
waszyngtońskich  think  tanków.  Rząd  izraelskie  nie  wypisuje
czeków ani nie kupuje obiadów – bo nie musi. Jest ciekawym
paradoksem, że ten kraj, który ma szerokie poparcie tak samo
bogatych, jak biednych Amerykanów – od darczyńców żydowskich z
wielkich  miast  do  dziesiątków  milionów  wyborców
chrześcijańskich – jest oskarżany o niestosowne wpływanie na
politykę  amerykańską.  Kraj  zaś  taki  jak  Katar,  którego
zachowanie jest systematycznie tak plugawe i który jest tak
otwarcie  antyamerykański,  że  nie  ma  innego  wyboru  jak
kupowanie wpływów – a może także indywidualnych polityków –
nie  ściąga  potępienia  ze  strony  tych,  którzy  kształtują
opinię.

Okazuje  się,  że  pod  pewnymi  względami,  krytycy  polityki



zagranicznej  USA,  tacy  jak  Andrew  Sullivan,  John  J.
Mearsheimer i Stephen Walt, mieli rację: ludzie zajmujący się
obroną interesów narodowych są podatni na haniebne machinacje
insiderów w Waszyngtonie – lobbystów, szefów think tanków i
polityków. I nie spodziewajcie się, że inni eksperci, wytkną
ten błąd, bo mają własny interes w podtrzymywaniu iluzji, że
problemem bliskowschodniej polityki Ameryki jest lobby pro-
izraelskie. W przypadku Indyka wiemy teraz dokładnie, jak duży
jest to interes.

Autor: Lee Smith
Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska
Źródło oryginalne: Tablet
Źródło polskie: Listy z naszego sadu

O AUTORZE

Lee Smith – amerykański badacz i publicysta pracuje w „Weekly
Standard”, jest również członkiem Hudson Institute. Niedawno
wyszła jego nowa książka „The Consequences of Syria”.

http://www.tabletmag.com/jewish-news-and-politics/184713/martin-indyk-qatar
http://www.listyznaszegosadu.pl/amerykanski-negocjator-i-duze-pieniadze-z-kataru

