
Al  Jazeera  –  propagandowe
narzędzie islamistów
12 września 2020
Al  Jazeera,  nadająca  z  Kataru  pierwsza  arabskojęzyczna
telewizja informacyjna, od swojego powstania w 1996 chciała
uchodzić za telewizję taką, jak CNN, kierującą się standardami
dziennikarskimi, tyle, że nadającą po arabsku. Od początku
jednak  była  raczej  propagandowym  narzędziem  szejka  Kataru,
wspierającym islamistów.

Gdy powstała, Al Jazeera była sensacją w świecie arabskim.
Nadając przez satelitę stała się dostępna na całym Bliskim
Wschodzie,  oferując  lokalnym  widzom  alternatywę  wobec
miejscowych,  kontrolowanych  przez  autokratyczne  rządy
wiadomości  telewizyjnych.  Dając  mieszankę  wiadomości,
wywiadów, filmów dokumentalnych i programów autorskich, stała
się jedną z najpopularniejszych telewizji świata arabskiego,
docierając, jak twierdziła, do 23 milionów widzów w roku 2014
–  większej  ich  liczby,  niż  wszystkie  pozostałe  stacje
konkurencyjne  razem.

W  roku  2006  stacja  uruchomiła  kanał  angielskojęzyczny  Al
Jazeera International, który można oglądać również w Polsce.
Zatrudniła  w  nim  dziennikarzy  z  renomowanych  amerykańskich
stacji, tworząc serwis zwrócony do zachodniej publiczności – o
ile widzowie kanału arabskiego to niemal w 100 procentach
ludność arabskojęzyczna, to kanał angielskojęzyczny oglądają
głównie (86%) widzowie nie znający arabskiego.

Oba kanały różnią się zarówno zawartością – kanał arabski
zajmuje się głównie krajami arabskimi, a angielskojęzyczny w
znacznie większym stopniu sprawami międzynarodowymi – jak i
ideologią i sposobem podejścia do dziennikarstwa. Al Jazeera
International  znacznie  bardziej  próbuje  udawać  obiektywny
kanał informacyjny, podczas gdy wersja arabska wyraźnie jest

https://wolnemedia.net/al-jazeera-propagandowe-narzedzie-islamistow/
https://wolnemedia.net/al-jazeera-propagandowe-narzedzie-islamistow/


narzędziem propagandy islamistycznej, wrogiej Zachodowi. Są to
dwie  rzeczywistości  medialne,  niewiele  mające  ze  sobą
wspólnego prócz źródła pieniędzy, jakim jest emir Kataru.

Szczegółową  analizę  treści  nadawanych  przez  Al  Jazeerę
przeprowadził instytut MEMRI, zajmujący się tłumaczeniami i
analizą  mediów  niezachodnich  i  zatytułował  ją  „Al  Jazeera
zdemaskowana: polityczny islam jako ramię medialne Kataru”.
Osoby  zainteresowane  znajdą  tam  kilkadziesiąt  fragmentów
programów Al Jazeery z napisami po angielsku.

Al Jazeera jest, według autorów analizy, „tubą propagandową
Bractwa Muzułmańskiego i najważniejszą platformą medialną dla
ideologii dżihadyzmu”. Jej rola nie ogranicza się jednak do
propagowania  politycznego  islamu  i  zachęcania  do  walki  –
również  terrorystycznej  –  o  jego  realizację.  Drugim  celem
stacji jest tworzenie wrogości wobec kultury zachodniej i USA.
Trzecim – walka z politycznymi przeciwnikami Kataru, czyli
innymi krajami Zatoki Perskiej: Arabią Saudyjską, Bahrajnem,
Zjednoczonymi  Emiratami  Arabskim”.  I  wreszcie  czwartym  –
rozbudzanie antysemityzmu i wrogości wobec Izraela.

Twarzą Al-Jazeery był przez kilkanaście lat szejk Jousuf Al
Karadawi,  duchowy  przywódca  Bractwa  Muzułmańskiego,  którego
cotygodniowy  program  „Szaria  i  życie”  oglądany  był  przez
kilkanaście milionów widzów. Przemoc na świecie jest według
niego efektem kultury zachodniej – w tym filmów kowbojskich –
oraz judaizmu. Hitler był karą zesłaną na Żydów przez Allaha,
a  teraz  Allah  być  może  pozwoli  wiernym  stać  się  nowym
narzędziem  zagłady.  Jeśli  chodzi  o  stosunek  do  liberalnej
demokracji, to według Karadawiego „wolność oznacza wolność dla
wprowadzenia muzułmańskiego prawa religijnego, a nie wolność
dla świeckości”.

Poparcie Al Jazeery dla islamizmu i Bractwa Muzułmańskiego
pociąga za sobą nie tylko wsparcie dla organizacji, które chcą
wprowadzenia na świecie kalifatu (jak Hizb ut-Tahrir) ale i
ruchów  terrorystycznych,  walczących  Zachodem  i  miejscowymi



rządami,  niewystarczająco  muzułmańskimi.  Al  Jazeera  była
trybuną  dla  Al  Kaidy  i  Al  Nusry  (związane  z  Al  Kaidą
ugrupowanie w Syrii), przez pewien czas wspierała też Państwo
Islamskie. Poparcie wyrażane było nie wprost, przez chwalenie
i wezwania do naśladownictwa, ale przez obszerne cytowanie
wezwań do walki tych ugrupowań, wywiady z ich przywódcami
(będące  w  istocie  platformą  do  wygłaszania  oświadczeń),
obszerne raportowanie o działaniach tych ugrupowań. Podobne
metody stosowane są dla propagowania Bractwa i związanych z
nim  organizacji  (jak  palestyński  Hamas):  dobór  rozmówców,
którzy  wygłaszają  swoje  stwierdzenia,  bezkrytycznie
przyjmowane przez prowadzącego wywiad, publikowanie materiałów
tych  grup  i  nadawanie  znaczenia  nawet  marginalnym  ich
działaniom.

Niektórzy  dziennikarze  Al  Jazeery  wprost  wyrażają  swoje
poparcie dla terroryzmu. Szef biura tej stacji w Bejrucie
zmuszony był podać się do dymisji po międzynarodowym skandalu,
gdy wydał przyjęcie urodzinowe, relacjonowane w telewizji, dla
zwolnionego z więzienia w Izraelu terrorysty, odpowiedzialnego
za śmierć m.in. dwuletniej dziewczynki (Izrael zwolnił ponad
1000 więźniów w zamian za porwanego izraelskiego żołnierza).

Dyskusje, które się w programach zdarzają i krytyczne głosy są
dyskusjami i głosami wewnętrznymi, a nie krytyką z pozycji
liberalnych  –  są  dyskusjami  o  tym,  „jak  być  lepszym
islamistą”. Łączy je nienawiść do kultury zachodniej i wrogość
wobec USA i Izraela.

Propaganda Bractwa Muzułmańskiego osiągnęła w telewizji szczyt
po wygraniu przez nie wyborów w Egipcie w roku 2012. Nie
wytrzymali tego nawet egipscy dziennikarze Al Jazeery, którzy
podali się do dymisji w proteście przeciwko poparciu stacji
dla obalonego w zamachu stanu prezydenta Morsiego, wywodzącego
się z Bractwa.

Stałą  metodą  walki  politycznej  Al  Jazeery  jest  oskarżanie
przeciwników ideologicznych o konszachty z Izraelem albo o



bycie Żydami. Nie uniknął tego nawet egipski prezydent Sisi,
którego  stacja  oskarżyła,  że  „jest  Żydem,  który  wprowadza
nakazy z ‚Protokołów Mędrców Syjonu’ w Egipcie. Izrael i Żydzi
są  wrogiem  numer  muzułmanów.  Zniszczenie  Izraela,  którego
domagają się Hamas i Hezbollah, są przedstawiane w telewizji z
całą aprobatą, wraz pochwałami dla terrorystów zabijających
Izraelczyków.

Dodajmy  do  tego  treści  homofobiczne  i  poniżające  kobiety.
„Nawet zachodni psycholodzy potwierdzają, że niektóre kobiety
trzeba bić” – mówi religijny urzędnik z Kataru, a prowadzący
nie prosi o nazwiska tych psychologów. Są też teorie spiskowe
(przez  kilka  lat  Al  Jazeera  twierdziła,  że  zamachy  z  11
września  to  sprawka  służb  izraelskich,  nawet  gdy  nadała
oświadczenia Al-Kaidy biorącej odpowiedzialność za zamachy).
To wszystko sprawia, że mamy do czynienia ze stacją, nadającą
„toksyczną mieszankę religii, polityki i krytyki społecznej,
skierowanych przeciwko Zachodowi i USA, jak piszą eksperci
MEMRI”.

Poglądy islamistyczne rozpowszechniły się w świecie arabskim –
i  wśród  imigrantów  do  Europy  –  w  dużym  stopniu  dzięki
promowanej  i  pierwszoplanowej  obecności  w  Al  Jazeerze,
zyskując  wagę,  jakiej  nie  miały  wcześniej.  To  dzięki  tej
stacji Al-Kaida zyskała status bojowników o czysty ,a nie
terrorystów, zabijających niewinnych ludzi.

Według analizy MEMRI „To właśnie Al-Dżazira, kanał rzekomo
informacyjny, wyniosła ideologie dżihadystyczne z peryferii na
wyżyny znaczenia i szacunku, którego wcześniej nie miały. Była
to decyzja redakcyjna podjęta świadomie i podtrzymywana przez
lata. Jeszcze przed 11 września flagowy program komentarzowy
Al  Jazeery  pokazywał  Bin  Ladena  jako  godnego  naśladowania
przywódcę  arabskiego  i  muzułmańskiego,  pożądaną  alternatywę
dla rządzących w regionie”.

To dzięki połączeniu nowoczesnej formy przekazu, nowoczesnego
medium,  jakim  jest  Al  Jazeera,  z  obskuranckim  treściami



religijnymi islamizm zaczął wydawać się arabskiej publiczności
ideologią możliwą do pogodzenia z nowoczesnością.

Inny  raport,  demaskujący  propagandową  rolę  Al  Jazeery,
przygotowany  został  w  tym  roku  przez  byłą  przewodniczącą
Komisji Spraw Zagranicznych Izby Reprezentantów, Ileanę Ros-
Lehtinen,  działającą  na  zlecenie  Zjednoczonych  Emiratów
Arabskich  (wrogich  Katarowi)  i  jego  ustalenia  spowodowały
wnioski do Departamentu Sprawiedliwości o nadanie stacji Al
Jazeera statusu „agenta obcego rządu” – dla odróżnienia od
niezależnego  medium.  Wcześniej  taki  status  nadany  został
tureckiemu radiu i telewizji (TRT). Określenie medium jako
„agenta obcego rządu” nie ogranicza wprawdzie jego działania w
USA, ale zmusza je do informowania o tym własnej publiczności
i  publiczności  tych  mediów,  które  korzystają  z  materiałów
„agenta” – a zatem obniża ich wiarygodność dziennikarską.

Najlepsze lata, największy zasięg i wpływy arabska Al Jazeera
ma już przypuszczalnie za sobą. Nie tylko dlatego, że musi
konkurować obecnie z mnóstwem innych arabskojęzycznych kanałów
informacyjnych. Powstały bowiem media społecznościowe, które
dziś stanowią główne źródło informacji dla ludności świata
arabskiego. Zmienił się też klimat polityczny. Poparcie dla
Bractwa Muzułmańskiego po eksperymencie Egiptu z jego rządami
znacznie  spadło  na  Bliskim  Wschodzie.  Sprawa  palestyńska
przestała być ważną kwestią polityczną dla tamtejszych państw,
a  znacznie  od  Izraela  groźniejszym  wrogiem  dla  państw
arabskich wydaje się dziś Iran z jego programem atomowym.

Raczej jednak nie doczekamy się zamknięcia Al Jazeery, czego
domagały się w 2017 kraje Zatoki Perskiej, zrywając z Katarem
stosunki  dyplomatyczne.  Nawet  mniej  popularna,  ale  nadal
wpływowa stacja będzie nadal źródłem islamistycznej propagandy
wrogiej Zachodowi, Izraelowi i demokracji.

Autorstwo: Grzegorz Lindenberg
Na podstawie: MEMRI.org
Źródło: Euroislam.pl

https://www.memri.org/reports/al-jazeera-unmasked-political-islam-media-arm-qatari-state
https://euroislam.pl/al-jazeera-propagandowe-narzedzie-islamistow/

