
Al  Dżazira  na  celowniku
Saudów
12 lipca 2017
Na  początku  czerwca  Arabia  Saudyjska  skłoniła  swoich
sojuszników w Zatoce Perskiej (Zjednoczone Emiraty Arabskie i
Bahrajn) oraz swoje państwa klienckie (Egipt, szczątkowe rządy
Jemenu  i  Libii)  do  zerwania  wszelkich  stosunków  i
zapoczątkowania  międzynarodowej  izolacji  swojego  maleńkiego
sąsiada – Kataru.

Rzekomym powodem drastycznych kroków, wśród których znalazła
się  próba  odcięcia  państwa  od  dostaw  żywności,  było
„finansowanie  przez  Katar  międzynarodowego  terroryzmu”.
Przedłużający się okres przedziwnej szarady, w okresie którego
Saudowie  odkładali  przedstawienie  konkretnych  żądań  czy
postulatów, pokazał Rijadowi, jego przyjaciołom i klientom, że
oprócz  takich  globalnych  potęg  jak  Malediwy,  Komory  i
Mauretania, świat nie rwie się specjalnie do udziału w tym
przedsięwzięciu. Donald Trump pobredził sobie przez chwilę na
Twitterze, ale przecież to w Katarze Stany Zjednoczone mają
swoją największą bazę wojskową w Zatoce Perskiej. Nie udało
się  zaszantażować  nawet  tak  upadłego  państwa  jak  Somalia,
która  odmówiła  udziału  w  tym  cyrku  choćby  za  cenę  utraty
saudyjskiej „pomocy finansowej”.

Kiedy Saudowie przedstawili w końcu konkrety – listę trzynastu
żądań  i  termin  ich  realizacji  –  można  było  odnieść  kilka
różnych wrażeń. Jedno było takie, że Saudowie usiłują zepchnąć
na Katar ciężar odpowiedzialności za coś, w czym sami mają
znacznie większy udział: sponsorowanie salafickich organizacji
siejących terror na Bliskim Wschodzie i poza nim. Ale jest też
inne – że niektóre zarzuty i żądania wypocono na siłę, żeby na
dłuższej liście przymaskować trochę to, jak bardzo Saudów i
emirów  w  Abu  Zabi,  Dubaju  i  Szardży  skręca  z  powodu  Al
Dżaziry,  globalnego  imperium  medialnego  założonego  przez

https://wolnemedia.net/al-dzazira-na-celowniku-saudow/
https://wolnemedia.net/al-dzazira-na-celowniku-saudow/


ówczesnego emira Kataru szejka Hamada bin Chalifę as-Saniego w
drugiej połowie lat 90. XX wieku.

Al DŻAZIRA ZNACZY PÓŁWYSEP

Kiedy emir próbował rozkręcić Al Dżazirę, akurat upadł kanał
BBC Arabic. Była to spółka joint venture brytyjskiego nadawcy
publicznego i saudyjskiego kapitału medialnego. Miała nadawać
po  arabsku  i  trzymać  się  standardów  dziennikarskiego  i
produkcyjnego profesjonalizmu wyprowadzonych z BBC. Umowa z
Saudyjczykami  zawierała  klauzule  o  redakcyjnej  wolności,
prezentowaniu  rozmaitych  opinii,  punktów  widzenia  różnych
stron,  o  prawie  do  krytyki  rządów,  o  udzielaniu  głosu
opozycji.  Umowa  umową,  ale  Saudyjczycy  kontrolowali
przekaźniki,  przez  które  sygnał  satelitarny  trafiał  do
odbiorników w całym świecie arabskim. Kiedy na antenę BBC
Arabic  trafili  przedstawiciele  opozycji  wobec  monarchii  w
Rijadzie,  saudyjska  strona  tej  joint  venture  wyłączyła  po
prostu przekaźniki. BBC i saudyjska korporacja Orbit zerwały
wtedy umowę. 150 dziennikarzy i innych znakomicie wyszkolonych
profesjonalistów znalazło się bez pracy.

Zbiegło się to w czasie z marzeniami szejka Hamada o odegraniu
historycznej  roli  większej  niż  rozmiary  jego  malusieńkiego
królestewka, roli, która odpowiadałaby bogactwom, zgromadzonym
przez jego państewko za sprawą złóż gazu i ropy. Jedną z
możliwości Hamad widział w rozwoju mediów, które w świecie
arabskim  były  w  owym  czasie  wyjątkowo  żenującymi  tubami
propagandowymi  teokratycznych  monarchii  i  sklerotycznych
dyktatur  regionu.  Katar  miał  już  swoją  własną  państwową
telewizję, Qatar Broadcasting Corporation, ale chodziło o coś
zupełnie innego, o kanał satelitarny zwracający się do całego
świata  arabskiego,  dla  którego  Katar,  w  sensie  swoich
rozmiarów,  był  jak  mały  palec  wystający  z  boku  Półwyspu
Arabskiego (nazwa Al Dżazira oznacza właśnie „półwysep”, w
domyśle  Półwysep  Arabski).  Zwolnieni  przez  umarłą
przedwcześnie BBC Arabic dostali propozycje pracy dla nowego
nadawcy satelitarnego z siedzibą w Ad-Dauha. Częścią oferty



była redakcyjna wolność na wzór tej obiecanej im wcześniej
przez BBC Arabic.

Szejk Hamad na brak pieniędzy nie narzekał, na odpalenie Al
Dżaziry wyłożył więc 137 milionów dolarów, w formie kredytu,
który  miał  sfinansować  jej  funkcjonowanie  przez  pierwszych
pięć  lat.  Plan  zakładał,  że  w  tym  okresie  stanie  się
dochodowym  przedsięwzięciem  komercyjnym.

Ale  nadawca  musiał  stawić  czoła  ograniczeniu,  jakim  jest
dostępność częstotliwości, na których można na różną skalę
nadawać.  W  początkowym  okresie  Al  Dżazira  musiała  się
zadowolić  słabszym  transponderem  –  saudyjskie  korporacje
satelitarne, od których wszystko zależało w domenie arabskich
kanałów  satelitarnych,  nie  chciały  jej  dać  nic  lepszego.
Dopóki kolejny zbieg okoliczności nie sprawił, że jeden z
kanałów,  dostarczany  na  potężniejszy  transponder  z  Europy,
przez  France  Telecom,  przełączył  nagle  –  wskutek  pomyłki
człowieka lub błędu technicznego – film animowany dla dzieci
na pół godziny ostrego porno z zupełnie innego źródła. Nie
tylko  Saudyjczycy  wpadliby  w  szał.  Saudyjczycy  wpadli,
pozrywali umowy i uwolniła się częstotliwość, którą zdobyła Al
Dżazira.

Al  Dżazira  rosła,  nadawała  coraz  więcej  godzin  programu,
zdobywała coraz większą widownię w całym świecie arabskim –
widownię  zaskoczoną  jej  profesjonalizmem,  nowoczesnością,
różnorodnością  opinii,  którym  udzielała  głosu,  opinii
wielokrotnie  krytycznych  wobec  ich  władców  i  rządzących.
Mottem  Al  Dżaziry  zotstało:  „Opinia  –  i  inna  opinia”.  Na
porządku  dziennym  były  wywiady  i  talk  shows  z  udziałem
przedstawicieli  opozycji  wobec  Domu  Saudów.  By  przekroczyć
bariery  różnić  pomiędzy  lokalnymi  dialektami  języka
arabskiego,  językiem  antenowym  został  klasyczny,  literacki
arabski, znany każdemu w miarę wykształconemu człowiekowi od
Maroka po Oman.

Istniała taka legenda, że arabscy dziennikarze mieli w Al



Dżazirze  prawo  krytykować  wszystkie  arabskie  reżimy,  tak
długo, jak długo nie mówią nic złego o Katarze. Hugh Miles,
brytyjski dziennikarz, syn ambasadora w Arabii Saudyjskiej,
autor książki opisującej historię powstania i pierwszych lat
Al Dżaziry (wydaną w 2005), podważał tę opinię, wyliczając
przypadki krytyki rządu katarskiego na antenie Al Dżaziry, a
także  wskazując  na  zawarte  w  umowach  z  członkami  zarządu
klauzule chroniące ich przed interwencjami w linię redakcyjną
ze strony emira czy jego rządu. Katarska polityka była słabo
obecna w programach Al Dżaziry przede wszystkim dlatego, że od
początku  miała  to  być  telewizja  panarabska,  poruszająca
tematy, które interesują międzynarodową arabską publiczność. Z
takiej  perspektywy  polityka  w  Egipcie,  Arabii  Saudyjskiej,
Iraku, sprawa palestyńska przez większą część czasu zajmowały
naturalnie więcej miejsca niż sprawy maleńkiego emiratu.

Jeżeli Al Dżazira miała od początku być elementem dyplomacji
kulturalnej  Kataru,  to  bardziej  w  ten  sposób,  że  miała
umieścić ten kraj na mapie świata, sprawić, że wszyscy o nim
słyszeli,  pozwolić  władcom  Kataru  prowadzenie  polityki
międzynarodowej  niezależnej  od  Arabii  Saudyjskiej  i
„boksowanie  powyżej  własnej  kategorii  wagowej”.  Gdyby  była
jeszcze jedną propagandową tubą kolejnego arabskiego rządu,
nigdy by tego nie osiągnęła – takich telewizji Arabowie od
Fezu przez Kair po Abu Zabi mieli pod dostatkiem.

Jest jednak możliwe, że taka rola Al Dżaziry, jako instrumentu
soft  power,  finansowanego  niezależnie  od  własnej
nierentowności, wyszła dopiero „w praniu”, tzn. w konsekwencji
jej  wielkiego  sukcesu.  Udzielony  na  pierwszych  pięć  lat
funkcjonowania kredyt zakładał, że Al Dżazira stanie się po
prostu dochodowym, samofinansującym się biznesem. Nigdy się
nim nie stała, zawsze była deficytowa, pomimo swojej ogromnej
popularności. Dom Saudów, pod krytyką dziennikarzy Al Dżaziry,
zapraszających na antenę przedstawicieli saudyjskiej opozycji,
w  ramach  zemsty  i  prób  perswazji  nałożył  na  katarskiego
nadawcę rodzaj międzynarodowego embarga reklamowego. Nie tylko



Saudyjczycy  niczego  tam  nie  reklamowali,  ale  też  grozili
zagranicznym firmom, że karą za reklamy na antenie Al Dżaziry
będzie bojkot ich produktów i zrywanie kontraktów w Arabii
Saudyjskiej (największy pod względem siły nabywczej rynek w
świecie arabskim).

Po pierwszych pięciu latach okazało się, że Al Dżazira wciąż
jest deficytowa, ale emir widział w niej już takie korzyści
symboliczne i dyplomatyczne, że od tamtej pory subwencjonował
ją  nieprzerwanie.  Kiedy  w  Tunezji  i  Egipcie  zaczęła  się
arabska wiosna, Al Dżazira przedstawiała się już oficjalnie
jako katarski nadawca publiczny, tym tłumacząc, co ją różni od
amerykańskich nadawców komercyjnych takich jak Fox News czy
CNN – skąd się wzięła różnica między sukcesem, jakim były jej
relacje z Tunezji i Egiptu, a porażką, jaką na tym froncie
poniosły wielkie media amerykańskie.

OKRES HEROICZNY

Okres heroiczny w historii Al Dżaziry zaczął się w roku 1998,
kiedy  to  jej  dziennikarze  przełamali  monopol  zachodnich
nadawców  na  dostarczanie  wiadomości  z  frontu  pierwszej
amerykańskiej  inwazji  na  Irak.  Ale  Zachód  o  Al  Dżazirze
usłyszał dobrze dopiero w 2001 roku, przy okazji nadanej przez
nią taśmy Osamy Bin Ladena, w której komentował ataki z 11
września. Wtedy to na Zachodzie zaczęły się szerzyć opinie, że
Al Dżazira „sprzyja terrorystom”.

W  pierwszej  dekadzie  XXI  wieku,  kiedy  zachodni  nadawcy
redukowali liczbę swoich korespondentów zagranicznych, cięli
koszty,  obniżając  coraz  bardziej  swoje  profesjonalne
standardy, Al Dżazira dynamicznie rosła. W szczytowym momencie
miała blisko sto biur na całym świecie, a więc mniej więcej w
co  drugim  państwie,  jak  podają  Mohamed  Zayani  i  Sofiane
Sahraoui,  jej  organizacja  była  silnie  zdecentralizowana,
poszczególne  biura  regionalne  cieszyły  się  ogromną  swobodą
redakcyjną i produkcyjną, także w zakresie wydatków – gdy
działo  się  coś  ważnego,  gdzie  warto  być  pierwszą  ekipą



telewizyjną, obowiązywała zasada „jakby co, Ad-Dauha zapłaci
wszystkie  rachunki”.  Odsprzedaż  oryginalnych  materiałów
agencjom i innym telewizjom stała się jednym z głównych źródeł
dochodów Al Dżaziry.

Al  Dżazira  była  zawsze  z  Palestyńczykami,  każdą  izraelską
agresję relacjonując ze strony palestyńskiej. Palestyńczycy,
którzy  są  najlepiej  wykształconym  arabskim  społeczeństwem,
bywali  najbardziej  nadreprezentowaną  grupą  wśród  personelu
katarskiej  telewizji.  Palestyńczyk  Wadah  Khanfar,
współpracujący  z  tą  telewizją  od  jej  wczesnych  lat,
relacjonujący dla niej z Afganistanu i Iraku, został nawet w
2003  jej  dyrektorem  zarządzającym,  a  w  2006  dyrektorem
generalnym całego imperium medialnego Al Dżaziry.

W czasie wojny w Afganistanie, Al Dżazira była jedynym nadawcą
telewizyjnym,  który  miał  dziennikarzy  –  i  biuro  –  w
bombardowanym kraju. Samo biuro też zostało przez Amerykanów
zbombardowane, podobnie jak biuro w Iraku w czasie drugiej
amerykańskiej inwazji. Zginęło kilku dziennikarzy. Nie były to
pomyłki, bo Amerykanie znali lokalizacje biur prasowych, a jak
wiemy już od dawna, w okresie wojny w Iraku George W. Bush i
Tony Blair rozmawiali nawet o tym, czy by nie zbombardować
także głównej siedziby nadawcy w Katarze, żeby uciszyć w końcu
jej nieprzerwaną krytykę anglosaskiej „interwencji” w Zatoce
Perskiej.

Niedawno wyszło na jaw, że prezydenta USA do zbombardowania
głównej siedziby Al Dżaziry podjudzał następca tronu Abu Zabi,
Mohamed bin Zayed, co pokazuje, od jak dawna katarski nadawca
stoi  teokratycznym  monarchiom  w  Zatoce  Perskiej  kością  w
gardle. W istocie krytyczny coverage Al Dżaziry doprowadził
już  wcześniej  do  kilku  kryzysów  dyplomatycznych.  Arabia
Saudyjska,  siedem  innych  państwa  arabskich  i  Etiopia  co
najmniej raz wycofały przy jakiejś okazji swojego ambasadora w
Katarze,  domagając  się  czy  to  interwencji  w  jej  linię
redakcyjną, czy to po prostu całkowitego zamknięcia telewizji
przez  emira.  W  okolicy  jednego  z  tych  incydentów  emir



powiedział  podobno,  że  Al  Dżazira  ma  dla  Kataru  większą
wartość niż cały jego korpus dyplomatyczny. Saudyjczycy doszli
w końcu do wniosku, że wygrać z Al Dżazirą mogą tylko na jej
własnym podwórku, tzn. budując dla niej równie nowoczesną i
profesjonalną  konkurencję,  zmuszoną  do  przyjęcia  wyższych
standardów dziennikarskich. Tak powstała (w 2003) Al Arabija,
nadająca z Abu Dhabi, ale oparta o kapitał saudyjski.

Pierwszą dekadę obecnego stulecia Al Dżazira zamknęła jako
największa  pod  wieloma  względami  telewizja  informacyjna  na
świecie,  z  największą  liczbą  reporterów  i  najbardziej
międzynarodowym, mówiącym dziesiątkami języków personelem. Jej
logo – będące kaligraficznym zapisem samej nazwy – znalazło
się w pierwszej dziesiątce najbardziej rozpoznawanych w skali
globalnej znaków towarowych. Dawno przestała być tylko jednym
kanałem,  przeistaczając  się  w  całą  grupę  mediów  –  w  2006
odpaliła Al Jazeera English i jej serwis internetowy, powstały
kanały tematyczne (sportowy, poświęcony filmom dokumentalnym;
w kolejnych latach – kanał egipski i bałkański, aplikacja
mobilna i „wiralowy” serwis internetowy AJ+, a także nieudana
próba wejścia na rynek amerykański, Al Jazeera America).

ARABSKA WIOSNA

Wybuch  arabskich  rewolucji  w  Tunezji  i  Egipcie  przyniósł
kolejne  wielkie  chwile  Al  Dżaziry,  która  relacjonowała
wydarzenia na okrągło, z samego ich środka, nie ukrywając
sympatii dla społeczeństw, które porwały się, by obalić reżimy
Mubaraka i Ben Alego. Kiedy Hugh Miles pisał w swojej książce,
że  to  Al  Dżazira  zmobilizowała  społeczeństwo  Arabii
Saudyjskiej do masowych aktów solidarności ze zmagającymi się
z  izraelską  okupacją  Palestyńczykami,  wbrew  ich  władcom,
którzy od dawna układali się pod stołem z rządami Izraela,
ignorując cierpienia Palestyńczyków, niektórzy wskazywali to
jako jeden ze słabych punktów jego książki, argumentując, że
nie  przedstawił  wystarczających  argumentów  o  przyczynowo-
skutkowych związkach między tymi erupcjami a dziennikarstwem
Al Dżaziry. W okresie rewolt w Tunezji i Egipcie nie dało się



już jednak nie dostrzegać, że relacje Al Dżaziry pokazały
wszystkim  arabskim  społeczeństwom,  jak  wiele  goryczy  i
frustracji jest im wspólnych, niezależnie od tego, pod którym
stetryczałym wojskowym czy średniowiecznym monarchą konkretnie
żyją, a to musiało odegrać rolę mobilizacyjną.

Kiedy jednak wiatry arabskiej wiosny rozniosły się dalej, w Al
Dżazirze coś się wyraźnie zmieniło – w odniesieniu do wydarzeń
w Libii i Syrii. Jakby dynastia as-Sanich postanowiła w końcu
wykorzystać  zaufanie  i  wiarygodność  zbudowane  przez
kilkanaście lat funkcjonowania Al Dżaziry, by w tych dwóch
przypadkach  w  bezwstydny  sposób  ich  nadużyć  i  forsować
regionalne interesy Kataru. Jak dokładnie to się stało, to
temat na wielkie dochodzenie – dziennikarskie, medioznawcze,
polityczne. Czy był to rezultat centralnych wytycznych, czy
specyficznego doboru reporterów i redaktorów? Jakie znaczenie
miały zmiany u szczytu władzy w Katarze – przygotowania emira
Hamada do odstąpienia władzy swojemu synowi (co nastąpiło w
2013)? Do jakiego stopnia zadziałał tu spadek po liberalnej
tradycji  BBC,  z  której  wywodził  się  założycielski  trzon
personelu  Al  Dżaziry  –  wyobraźnia  polityczna  à  la  BBC  ma
skłonność do sprowadzania polityki zawsze do powierzchownej
opozycji  między  „dyktaturą”  a  „demokracją”,  „reżimem”  a
stawiającym mu opór „społeczeństwem obywatelskim”, niezależnie
od tego, jaką realną treścią te kategorie są wypełnione np. w
kontekście gry imperializmów i stosunków dominacji pomiędzy
państwami.

Tak  czy  owak,  w  odniesieniu  do  Libii  i  Syrii  przekaz
katarskiej  telewizji  podejrzanie  zszedł  się  z  przekazem
prowojennych korporacyjnych mediów amerykańskich, narracja Al
Dżaziry  rymowała  się  podejrzanie  ze  śpiewką  zachodniej
koalicji  od  „wymiany  reżimów”.  Al  Dżazira  bezkrytycznie
powtarzała  fabrykowane  przez  otoczenie  Hillary  Clinton,
ówczesnej  sekretarz  stanu  USA,  pomówienia  o  rozdawanej
żołnierzom  Kaddafiego  viagrze  (żeby  gwałcili)  i  innych
monstrualnych, jak się często później okazało, nieprawdziwych



zbrodniach sił „reżimowych”. Al Dżazira odegrała swoją rolę w
rozpowszechnianiu  nigdy  nie  potwierdzonych  doniesień  o
stosowanej przez Baszszara al-Asada przeciwko cywilom broni
chemicznej.  Prezentowała  jako  „demokratyczną  opozycję”  czy
„umiarkowanych rebeliantów” salafickich dżihadystów, których
organizacje  prowadziły  jednocześnie  kampanie  o  znamionach
ludobójstwa  przeciwko  ludności  niesunnickiej,  i  ktoś  w  Al
Dżazirze musiał o tym wiedzieć. Kolportowała i uwiarygodniała
szemrane  materiały  niezwykle  podejrzanych  Białych  Hełmów
(wiele  wskazuje,  że  propagandowego  odgałęzienia  al-Kaidy,
finansowanego przez wywiady Wielkiej Brytanii i USA w nadziei
na obalenie Asada) jako rzetelne relacje i dowody wydarzeń,
choć wiarygodność ich materiałów wideo została wielokrotnie
więcej niż podważona. W obydwu wojnach, w Libii i w Syrii,
Katar był stroną, zaangażowaną z różnych powodów w „wymianę
reżimu”, szczególnie w przypadku Syrii liczącą na korzyści z
takiej wymiany (gazociąg przez jej terytorium, którego rząd
Asada nie chciał, faworyzując alternatywny projekt z Iranem i
Rosją).

BILANS

Libia  i  Syria,  w  mniejszym  stopniu  okresowe  łagodzenie
przekazu na temat monarchii saudyjskiej (w okresach nadziei
Kataru na poprawę stosunków z Rijadem) – są plamami na kartach
historii  Al  Dżaziry.  Teraz,  kiedy  obecny  kryzys  może  się
zakończyć jej zupełną likwidacją lub poważnymi zmianami w jej
linii  programowej,  nie  powinniśmy  jednak  zapomnieć  o  jej
kartach wspaniałych.

Przez te dwie dekady z hakiem Al Dżazira wstrząsnęła światowym
rynkiem  telewizyjnym  i  obiegiem  informacji.  Nie  tylko
podważyła hegemonię Zachodu w światowym obiegu informacji, ale
–  jak  powiada  Hugh  Miles  –  w  znacznym  stopniu  odwróciła
kierunek jej przepływu: ze Wschodu na Zachód, z Globalnego
Południa  na  Północ  (nikt  nie  miał  w  XXI  wieku  więcej
międzynarodowych  korespondentów  niż  Al  Dżazira).  Wywróciła
propagandową  wojenną  narrację  Stanów  Zjednoczonych  i  ich



sojuszników o Afganistanie i Iraku. Relacjonowała to, czego
zachodnie  i  arabskie  media  relacjonować  nie  chciały.
Wstrząsnęła kulturą arabskich mediów masowych bezprecedensowo
poszerzając  możliwości  wypowiedzi  i  debaty  publicznej  na
tematy polityczne i obyczajowe. Historycy powiedzą kiedyś, że
odegrała jedną z kluczowych ról w wielkim przełomie, jaki
dokonał  się  w  światowej  opinii  publicznej  na  przestrzeni
ostatnich  kilkunastu  lat  w  odniesieniu  do  sprawy
palestyńskiej, podminowując skutecznie i na taką skalę jak
nikt przed nią propagandową narrację Izraela, że to on jest
ofiarą, która tylko się broni. Al Jazeera English programowo
udostępniała  swój  czas  antenowy  głosom  i  punktom  widzenia
niedoreprezentowanym w mainstreamowych mediach na Zachodzie, a
więc  głosom  lewicowym,  antywojennym,  antyimperialistycznym,
czy ekonomicznie heterodoksyjnym. Dziennikarze Al Dżaziry dali
przez  minione  dwie  dekady  dowody  nie  tylko  wielkiego
profesjonalizmu, ale też niezwykłego poświęcenia, prawdziwego
heroizmu w imię docierania do prawdy – w Iraku i Afganistanie
ponieśli śmierć, w Egipcie po zamachu stanu el-Sisiego trafili
do więzienia, w którym siedzą do dzisiaj (a Al Dżazira jest
tam  zresztą  obecnie  zakazana).  Al  Dżazira  wyprodukowała,
zleciła  lub  zakupiła  od  niezależnych  twórców  niezwykłe
bogactwo  filmów  dokumentalnych  prezentujących  problemy  i
punkty widzenia świata arabskiego oraz Globalnego Południa w
ogóle.

Niezależnie  od  tego,  co  się  z  nią  stanie  w  konsekwencji
obecnego kryzysu w Zatoce Perskiej, Al Dżazira przejdzie do
historii jako jedno z największych i najbardziej przełomowych
instytucjonalnych osiągnięć kulturalnych końca XX i pierwszych
dekad XXI wieku. Jej zamknięcie lub skrępowanie będzie wielką
szkodą dla wolności słowa i prawa do informacji, dostarczając
natychmiastowej  wymówki  dla  obniżenia  standardów  przez
dotychczasową konkurencję Al Dżaziry.

A historia Al Dżaziry może być punktem wyjścia dla refleksji
na znacznie ogólniejsze tematy. O tym, że w epoce dominacji



wielkiego,  skoncentrowanego,  zglobalizowanego  kapitału
telewizja  może  najprawdopodobniej  być  albo  dobra,  albo  na
siebie  zarabiać  –  te  dwie  rzeczy  są  być  może  nie  do
pogodzenia.  O  tym,  że  w  takich  warunkach  każde  medialne
przedsięwzięcie, które chce mieć jakiś wpływ na rzeczywistość,
jest zawsze uwikłane w stosunki władzy i grę potężnych sił –
kapitału lub władzy politycznej. Że dziennikarze, podobnie jak
inni twórcy, muszą czasem podjąć wielkie moralne ryzyko i
próbować  robić  swoje,  wypełniać  swoje  zadanie,  nawet  gdy
przedsięwzięcie, do którego przystępują, jest gdzieś głęboko,
na  dnie,  produktem  wybujałego  ego  jakiegoś  absolutnego
monarchy  czy  rozpasanego  miliardera,  albo  zostanie  kiedyś
nadużyte tak, jak wiarygodność Al Dżaziry wobec Libii i Syrii.
Jeżeli chcą uczynić świat lepszym miejscem, dziennikarze i
inni twórcy muszą czasem obstawiać i takie zakłady.

Autorstwo: Jarosław Pietrzak
Źródło: Strajk.eu

http://strajk.eu/al-dzazira-na-celowniku-saudow/

