
Achtung, skandal!
8 grudnia 2018
Kupiłam „Gazetę Polską”, żeby na własne oczy przekonać się,
czy to zrobili. Zrobili. Wydali numer z „niespodzianką” –
plakatem Wojciecha Korkucia „Achtung, Russia”. Właśnie trzymam
go w ręku.

Czy polskiemu rządowi wolno krytykować rządy innych państw, w
tym Rosji? Oczywiście. Czy wolno to robić polskim publicystom
w państwowych mediach? Jak najbardziej. Ale używanie symboliki
nazistowskiej do tego, aby skomentować konflikt toczący się
pomiędzy  państwami  trzecimi,  a  później  robienie  z  tej
symboliki propagandowego „gadżetu” kolportowanego z popularnym
czasopismem, nie mieści się w języku politycznej debaty.

Głowa przywódcy innego kraju, wrysowana w symbol „Totenkopf”
jest znieważająca, niezależnie od tego, czy jest to głowa
Putina,  Trumpa,  Kaczyńskiego,  Xi  Jinpinga  czy  królowej
Elżbiety. Sugeruje bowiem sprawstwo zbrodni porównywalnych do
najstraszniejszej w dziejach masowej zagłady milionów ludzi.

Z niedowierzaniem przeczytałam tekst podpisany przez redakcję
portalu Niezależna.pl z 30 listopada 2018: „Plakat sprzed 4
lat nagle rozwścieczył Kreml? T. Sakiewicz: Szukają okazji do
pogorszenia stosunków z Polską”.

https://wolnemedia.net/achtung-skandal/


Padły w nim manipulacyjne sformułowania, mające dowodzić, że
skoro to obraźliwe, ze wszech miar haniebne „dzieło” ma już
dłuższy żywot, to znaczy, że powinno się nad nim przejść do
porządku  dziennego.  W  różnych  krajach  świata  codziennie
powstają przeróżne rysunki, symbole, plakaty i obrazy. Nie
znaczy  to,  że  wszystkie  należy  rozpowszechniać  (jak  np.
niektóre  nienawistne,  obraźliwe  dla  muzułmanów  okładki
„Charlie Hebdo”). Nie zapominajmy, że polskie prawo nie bez
powodu  zakazuje  szafowania  symboliką  totalitaryzmów  w
przestrzeni  publicznej.

Natomiast  redaktor  Sakiewicz  odwraca  całą  sytuację  niczym
przysłowiowego kota ogonem i oskarża o przemoc kogoś, kto
właśnie jest okładany metaforyczną pałką po głowie: „Plakat,
który pokazał Michał Rachoń jest znany w Polsce od czterech
lat. Pokazywano go w telewizjach, był na wielu wystawach,
umieszczano go na koszulkach. Zupełnie niezrozumiale, dlaczego
Rosjanie teraz postanowili się obrazić. Prawdopodobnie Rosja
potrzebuje  również  pogorszenia  stosunków  z  Polską  do
stworzenia  jakiegoś  globalnego  zagrożenia”  —  stwierdza  na
łamach swojego portalu.

„Wydaje się, że jest to próba zbudowania przynajmniej jakiegoś
konfliktu na poziomie dyplomatycznym z Polską. Ciekawe, że
wykorzystali program TVP, ale być może dla Rosjan, tego typu



sygnały są bardziej czytelne, niż np. gospodarcze. Jeżeli nie
plakat,  to  znalazłoby  się  coś  innego.  Rosja  postanowiła
pogorszyć stosunki z Polską i będzie takich okazji szukać”.

„W  wielkim  skrócie  logika  tego  wywodu  sprowadza  się  do
konkluzji: porównujemy głowę obcego państwa do Hitlera, ale my
jesteśmy ofiarami podłej prowokacji. Bo skoro obrażamy już od
czterech lat, to dlaczego nagle ktoś postanowił zareagować?”

Nie ma też racji redaktor Sakiewicz, twierdząc, że od kilku
lat nie miały miejsce żadne nowe okoliczności: wszak plakat
„pokazywano w telewizjach, był na wielu wystawach, umieszczano
go na koszulkach”. Może i tak. Ale nie jako tło do komentarza
wydarzeń  międzynarodowych  w  oficjalnym  kanale  państwowej
telewizji.

Dyskusja  polityczna  czy  światopoglądowa  z  użyciem  symboli
nazistowskich jest haniebna, podobnie jak haniebne było użycie
symbolu  bramy  wjazdowej  do  obozu  Auschwitz  przez
stowarzyszenie  „Dzielny  tata”,  walczące  o  prawa  ojców.

Autorstwo tekstu i zdjęć: Weronika Książek
Źródło: pl.SputnikNews.com

https://pl.sputniknews.com/opinie/201812079349543-sputnik-polska-achtung-russia-plakat-zniewazenie-rosji-tvp/

