Warstwa wewnątrz Ziemi z dużą ilością tlenu

Opublikowano: 14.02.2016 | Kategorie: Nauka i technika, Wiadomości ze świata

Geolodzy z Rosji i Niemiec odkryli nieznaną wcześniej warstwę w płaszczu Ziemi, która zawiera zaskakująco duże ilości ciekłego tlenu. Z ich szacunków wynika, że warstwa ta zawiera nawet od 8 do 10 razy więcej tlenu niż znajduje się go w atmosferze.

Eksperci przyznają, że odkrycie we wnętrzu Ziemi takich ilości tlenu było wielką niespodzianką. Nieoczekiwane nagromadzenie tego pierwiastka we wnętrzu Ziemi, ustalono odkrywając różne rodzaje tlenków żelaza, jednego ze składników skał leżących na różnych temperaturach i powstającego przy wysokich ciśnieniach.

W normalnych warunkach tlenek żelaza to połączenie dwóch atomów żelaza i trzech atomów tlenu. W ostatnich latach chemicy i fizycy odkryli jednak kilka nowych typów tlenków żelaza, które tworzą się we wnętrzu Ziemi, na głębokościach, gdzie mamy do czynienia z bardzo wysokimii ciśnieniami i temperaturami. Na skutek takich warunków, odkryto nowe rodzaje tlenków żelaza, które zawierają szereg egzotycznych kombinacji atomów – na przykład Fe4O5, Fe5O6, lub Fe13O19.

Ten nowo odkryty zasób tlenu z pewnością wchodzi w interakcje z otaczającymi go skałami i utleniając je wspina się do wyższych warstw płaszcza Ziemi aż do powierzchni. Obecność tego pierwiastka w tak dużej ilości w płaszczu Ziemi jest sporym zaskoczeniem, ale dzięki potwierdzeniu jego obecności wiemy przynajmniej, że we wnętrzu planety, mogą zachodzić nieznane nam dotychczas aktywne procesy chemiczne, które mogą mieć spory wpływ na zmiany klimatu i skład ziemskiej atmosfery.

Na podstawie: Nature.com
Źródło: ZmianyNaZiemi.pl

TAGI:

3 komentarze

1. luzak1977 14.02.2016 10:51

Dokopali się do tleny, który zasila wnętrze ziemi, bo w środku mieszkają takie jedne ludziki.

2. rurek 14.02.2016 19:33

Dokopali się do powierzchni statku ziemia. to jest zewnętrzny pancerz żelazny tego kosmolotu , trochę skorodował przez eony. 🙂

3. kozik 15.02.2016 09:31

Tlenki żelaza są ciałem stałym w naszej temperaturze i ciśnieniu. Rozumiem, że w wyższej temperaturze i ciśnieniu mogą przechodzić w stan płynny, ale użycie słów “ciekłego tlenu” uważam za nieuprawnione, bo temperatura krytyczna tlenu, to -118C.