Naukowcy uzyskali małpy-chimery

Opublikowano: 10.01.2012 | Kategorie: Nauka i technika, Wiadomości ze świata

Naukowcy stworzyli pierwsze na świecie małpy-chimery. Hex, Roku i Chimero są ponoć zdrowe i normalnie zbudowane, a ich ciała składają się z komórek pochodzących z 6 różnych genomów. Autorzy raportu z pisma Cell podkreślają, że udało im się poczynić olbrzymie postępy, ponieważ dotąd chimerami były głównie myszy.

Shoukhrat Mitalipov z Oregon Health & Science University (OHSU) zebrał w jednym miejscu komórki pochodzące z kilku embrionów rezusów i zaimplantował je samicom. Kluczem do sukcesu było zmieszanie komórek na bardzo wczesnym etapie rozwoju (z 2-4-komórkowych blastocyst), bo są one totipotencjalne, tzn. mogą się różnicować w każdy typ komórkowy organizmu.

“Komórki nigdy się nie spajają, ale pozostają w pobliżu i współpracują, by utworzyć tkanki oraz narządy. Stwarza to niemal nieograniczone możliwości naukowe” – podkreśla Mitalipov.

Pierwsze próby amerykańskiego zespołu z wszczepianiem do embrionów małp hodowlanych zarodkowych komórek macierzystych, a więc zabieg wykorzystywany w przypadku myszy, zakończyły się niepowodzeniem. Uzyskiwano bowiem organizmy, w których występowały wyłącznie komórki zarodka macierzystego.

Porażka nie zniechęciła biologów, dlatego zamiast korzystać z zamrożonych komórek, zdecydowali się na pobieranie ich ze środka masy embrionu i wstrzykiwanie bezpośrednio do drugiego zarodka. W rezultacie nie uzyskano pojedynczej chimery, ale bliźnięta. Kiedy Amerykanie wpadli wreszcie na trop skuteczniej metody, pobierali pojedyncze komórki blastocysty, a następnie mieszali komórki pochodzące od 3-6 dawców, uzyskując w ten sposób 29 nowych blastocyst. Wybrali 14 najsilniejszych i wszczepili je 5 surogatkom. U wszystkich implantacja się powiodła. U 3 samic ciążę zakończono przed terminem i badano płody-chimery, później w wyniku cesarskiego cięcia urodziły się bliźnięta Roku i Hex oraz “samotny” Chimero. Wszystkie matki odrzuciły dzieci. Naukowcy spekulują, że powodem był nienaturalny dla nich sposób urodzenia młodych. Na razie nie wiadomo, czy Roku, Xex i Chimero mogą mieć dzieci.

Akademicy z OHSU sugerują, że embrionalne komórki macierzyste naczelnych, które są niekiedy w laboratorium od przeszło 20 lat, nie mają tych samych możliwości, co komórki pobrane z żywych embrionów. “Musimy wrócić do podstaw i badać nie tylko hodowle embrionalnych komórek macierzystych, ale także komórki macierzyste w embrionach. Nie możemy modelować wszystkiego na myszach. Jeśli chcemy przejść z terapiami z komórek macierzystych z laboratoriów do klinik i od myszy do ludzi, musimy zrozumieć, co komórki naczelnych mogą, a czego nie.”

Opracowanie: Anna Błońska
Na podstawie: EurekAlert!/OHSU
Źródło: Kopalnia Wiedzy

1. adambiernacki 10.01.2012 09:34

Znowu marksa i engelasa wyprodukowali.

2. -chris 10.01.2012 10:27

Pani Anno
    publikuje Pani artykuły opisujące tzw. osiągnięcia naukowców w dziedzinach medycyny, biologii, genetyki. Z treści nie wynika jakikolwiek Pani stosunek do tychże.
    Dobre dziennikarstwo.
    Chcę ostudzić zachwyty tych wszystkich, którzy czytając doniesienia, snują nadzieję na lepsze jutro w dziedzinie leczenia ich chorób.
    Takie jutru tymi metodami nie istnieje. Tylko pozornie lekarze gmerając w organizmie ludzkim czy to przy pomocy skalpela, czy substancji chemicznej coś poprawiają.
    Nie ma żadnej metafizyki w stwierdzeniu, że ingerowanie w prawa Natury obrócą się przeciwko ingerującemu i poddawanemu ingerencji. NIE MA INNEJ METODY pozostawania w zdrowiu niż respektowanie praw Natury. NIE MA DROGI NA SKRÓTY. Coraz bardziej zatruci ludzie ‘produkują’ coraz bardziej zatrute potomstwo, które w końcu przestanie mieć zdolność dalszego rozmnażania się. TO DZIEJE SIĘ NA NASZYCH OCZACH. A zjawisko przyspiesza.
    Stoimy u progu eksplozji efektu depopulacji będącej wynikiem umierania na własne życzenie. Nie dotyczy to oczywiście noworodków uszkodzonych nie z własnej woli przez matki a potem szczepiące je służby medyczne.
    Dotyczy to tych 95 % populacji ludzkiej żywiącej się śmieciami dla życia w celu bezmyślnej, niszczącej wszystko konsumpcji.

3. zdrowo_jem 10.01.2012 10:50

@-chris, zgadzam sie z tym co napisales. zamiast uczyc dzieci (i doroslych) jak zapobiegac chorobom w sposob naturalny, tzn poprzez zdrowa zbalansowana diete, robi sie niepotrzebne, grozne eksperymenty, produkuje mutanty-rosliny i mutanty-zwierzeta. warto pamietac, ze jestesmy czescia natury i nalezymy do krolestwa zwierzat, jesli nadal bedziemy tak igrac z przyroda, nasze dzieci beda skazane na smierc na jalowej, martwej planecie.

4. keem 10.01.2012 12:46

… a zauważyliście ze oswiadczenia naukowców zawierają wyniki ich badań, plany badań, co jeszcze należy, co powinno sie zbadać, co jeszcze chcą sie dowiedzieć … a nigdy nie zawierają informacji jak to może pomóc człowiekowi i do czego w praktyce będzie można to zastosować, zarówno aspekty pozytywne jak i negatywne, a tych jest przypuszczam więcej są pomijane

5. -chris 10.01.2012 13:14

bo oni to robią dla kasy. wyłącznie… ci… naukowcy.

6. -chris 10.01.2012 13:17

“Wszystkie matki odrzuciły dzieci. Naukowcy spekulują, że powodem był nienaturalny dla nich sposób urodzenia młodych. Na razie nie wiadomo, czy Roku, Xex i Chimero mogą mieć dzieci.”

naukowcy spekulują…
    jako amator (nie naukowiec) oświadczam, że nie mogą mieć dzieci !
    a na pewno nie powinny!
    już sobie wyobrażam, jak uciekają z klatek, zaczynają się rozmnażać lawinowo i pożerają w pierwszej kolejności tych swoich naukowców. Jedyne pozytywne, co w tym widzę.

7. Angel 10.01.2012 14:15

do komentarza.
    przecież w nauce nie chodzi o to czemu ona służy (w przeciwieństwie od np polityki) tylko chodzi o badania, eksperymenty i wiedzę. wiedza jest dla wiedzy i zaspokojenia ciekawości, a nie dla jakichś wyższych wartości.
    eksperymenty naukowe są niszczone przez politykę i moralizatorów oraz managerów którzy mówią na co to ma iść czy cię opłaci i czy przyda. do badań naukowych nic nie mam, jedynym ich warunkiem powinna być pełna jawność i transparentność a więc brak tajemnic naukowych, rywalizacji między laboratoriami, oraz tajnych projektów badawczych czy też nadzorowanych przez System np żeby dane nie wydostały się w niepowołane ręce. nauka taka jest groźna w rękach Systemu który zorganizuje za kilka lat nam centralne sterowanie za pomocą mutantów, cybernetycznej technologii, i armii cyborgów. ale jest pożyteczna bo np ktoś kto mnie lubi też by mógł sobie sam wyhodować taką małpkę, albo inną zabawkę. powinien wiedzieć jak. dlatego nauka tak – tajemnice nie.

8. nimwe 10.01.2012 14:35

Najbardziej mnie smuci, że zwierzęta giną w często bezsensownych eksperymentach naukowych, które do niczego nie prowadzą.
    A co do wypowiedzi -chris o “(…) bezmyślnej, niszczącej wszystko konsumpcji”:

Pozdrawiam wszystkich myślących

9. -chris 10.01.2012 14:36

@ Angel
    Aniołku drogi – przestań teoretyzować! badania naukowe wykonuje się nie dla wykonywania badań lecz na zamówienie. Przemysłu. Najczęściej wojennego. Więc Ty mnie nie mów o transparentności lub innej fantazji…
    A co do “pożyteczna bo np ktoś kto mnie lubi też by mógł sobie sam wyhodować taką małpkę, albo inną zabawkę.” – to pozwól, że nie będę się wypowiadał.
    Ale proponuję – powiedz to sobie na głos i posłuchaj. Ze zrozumieniem.

10. Hassasin 10.01.2012 17:44

Ależ te eksperymenty poprawią jakość życia , problem w tym że nielicznych. Tym co mają miliardy . Pierwsi nieśmiertelni/długowieczni to będą milionerzy/miliarderzy . Hodowla tkanek pozaustrojowa, gmeranie w genomie i inne już istniejące techniki będą służyły bogatym . To jest cel takich badań.

11. Bruja 10.01.2012 17:51

“wiedza jest dla wiedzy i zaspokojenia ciekawości, a nie dla jakichś wyższych wartości” – dzis ( choc kiedys również) wiedza słuzy do objecia władzy szeroko rozumianej.Pomysl sobie co byłoby gdyby ta ich wiedza,te eksperymenty trafiły w niepowołane rece….nie przeraza cie to,Aniele? Zastanów sie tez jakie sa dzis wartości,co jest naprawde wazne…rozwój? ratowanie ludzi? a moze wręcz przeciwnie – trzymanie ich za pyski i straszenie pandemia jakiejs nowej choroby?
    Mnie osobiscie przerażaja takie sprawy..boje sie tego co moga stworzyc w swoich laboratoriach pseudonaukowcy z przerosnietym ego i masa kasy na swoje rewelacyjne badania. Nie jestem religijna ale uwazam,ze tego co stworzone nie nalezy ulepszać,zmieniac bo prędzej czy póżniej to sie na ludziach okrutnie zemści.