Czy Kopernik był Niemcem?

Opublikowano: 23.06.2012 | Kategorie: Historia, Nauka i technika, Publicystyka

Liczba wyświetleń: 2326

Sprawa sporu o narodowość Kopernika, choć wydawała by się prosta, od czasu do czasu wzbudza kontrowersje. Wynika to z nieznajomości historii początków państwowości Polski. Dlatego warto to wyjaśnić.

Słowianie są ludem wykazującym duże przywiązanie do ziemi. Dla naszych ojców wartością była ziemia, Germanie, Celtowie to ludy bardziej wojownicze o scentralizowanej hierarchii. Oni budowali miasta, a styk z cywilizacją śródziemnomorską spowodował u nich rozwój rzemiosła. Stąd też w dawnej Polsce mieliśmy sytuację taką, że po polsku mówiła wieś, a w miastach często słyszało się mowę obcą. Ocenia się, że w średniowieczu do 50% ludności miejskiej miast na zachodzie Rzeczypospolitej posługiwało się językiem niemieckim. Luksus, że wszyscy Polacy mówią po polsku, to czasy dopiero po ostatniej wojnie. Praktycznie do czasu Rewolucji Francuskiej nie znano pojęcia obywatelstwa. Każdy wskazywał króla lub księcia, którego był poddanym. Tak ówcześnie rozumiano przynależność do kraju. Liczna populacja ludzi mówiących po niemiecku powodowała, że ludzie ci pod względem mowy nie asymilowali się szybko.

Ale przecież nie do odrzucenia jest argument, że większość tej ludności napływowej to potomkowie Słowian zachodnich, którzy 300 lat wcześniej posługiwali się mową słowiańską. Arkona, świątynia Swaroga na wyspie Rugii, upada w roku 1068, Radogoszcz, centrum polityczne Redarów w roku 1125, Kopanica, dzisiejsza dzielnica Berlina, gród Sprewian w 1200. Czy mieli tę pamięć? Historycznie udowodnionym jest, że ludzie ci często w konfliktach zbrojnych opowiadali się za królem polskim. Nieraz przecież miasta pruskie opowiadały się za przynależnością do Polski, a nie do bliższego im językowo państwa Krzyżaków, czy też późniejszych Prus. Na ile w tym było poczucia wspólnoty, a na ile oddziaływały kwestie ekonomiczne, trudno dziś ocenić.

Kopernik wywodził się właśnie z takich rodów, które przybyły do Rzeczypospolitej z zachodu. Bez wątpienia był poddanym króla Polski i to od kilku pokoleń. Ojciec i dziad Kopernika po mieczu byli kupcami krakowskimi. Ród po kądzieli to zamożni toruńscy mieszczanie. Dziad Łukasz Watzenrode w czasie konfliktu z Krzyżakami w roku 1460 pożyczył swojemu miastu ogromną sumę pieniędzy na obronę. Miasto spłaciło tę sumę rodzinie dopiero po jego śmierci. Biznes to, czy wyraz przynależności do Rzeczypospolitej? Analogicznie Mikołaj Kopernik w konflikcie z Krzyżakami również opowiada się po stronie Rzeczypospolitej. Również swoje prace dedykował królowi Polski. Kim więc był, Polakiem czy Niemcem? Bezspornie, był poddanym Króla Rzeczypospolitej Obojga Narodów, której spadkobierczynią jest dzisiejsza Rzeczpospolita Polska. Tu się wychował, wykształcił, tu mieszkali jego przodkowie i przynależności swego domu do tego kraju bronił. Czy to nie wystarczające dla uznania jego polskości?

No cóż, trzeba powiedzieć, że słabo promujemy naszych naukowców. Nie tak dawno rozmawiałem z Angielką, która była przekonana, że Maria Curie-Skłodowska pochodziła z Hiszpanii.

Autor: Faral
Źródło: Nowy Ekran


TAGI: ,

Poznaj plan rządu!

OD ADMINISTRATORA PORTALU

Hej! Cieszę się, że odwiedziłeś naszą stronę! Naprawdę! Jeśli zależy Ci na dalszym rozpowszechnianiu niezależnych informacji, ujawnianiu tego co przemilczane, niewygodne lub ukrywane, możesz dołożyć swoją cegiełkę i wesprzeć "Wolne Media" finansowo. Darowizna jest też pewną formą „pozytywnej energii” – podziękowaniem za wiedzę, którą tutaj zdobywasz. Media obywatelskie, jak nasz portal, nie mają dochodów z prenumerat ani nie są sponsorowane przez bogate korporacje by realizowały ich ukryte cele. Musimy radzić sobie sami. Jak możesz pomóc? Dowiesz się TUTAJ. Z góry dziękuję za wsparcie i nieobojętność!

Poglądy wyrażane przez autorów i komentujących użytkowników są ich prywatnymi poglądami i nie muszą odzwierciedlać poglądów administracji "Wolnych Mediów". Jeżeli materiał narusza Twoje prawa autorskie, przeczytaj informacje dostępne tutaj, a następnie (jeśli wciąż tak uważasz) skontaktuj się z nami! Jeśli artykuł lub komentarz łamie prawo lub regulamin, powiadom nas o tym formularzem kontaktowym.

17 komentarzy

  1. shuang 23.06.2012 12:45

    “Nie tak dawno rozmawiałem z Angielką, która była przekonana, że Maria Curie-Skłodowska pochodziła z Hiszpanii.”
    E tam. Tera my som europejskie to kto by sie ta bawił w takie bzdety jak naród. Toż to czystej wody odchylenie rewizjonistyczno-nacjonalistyczne.

  2. norbo 23.06.2012 14:30

    Kopernik była kobietą!

  3. Prometeusz 23.06.2012 14:50

    Poza tym warto dodac, ze wspolczesna ‘III eRPe’ taka jest spadkobierczynia RON jak z koziej d*** traba…

    Pozdrawiam,
    Prometeusz

  4. shuang 23.06.2012 15:30

    @norbo:
    …i legitymowała się dowodem osobistym na nazwisko Nikolausa Kopernikhaus. Jawohl.

  5. norbo 23.06.2012 15:56

    Pomimo bycia kobietą nie była jednak Żydówką zaprogramowaną na dzieworództwo.

  6. sebi903 23.06.2012 21:04

    coś cienko z wiedzą u autora artykułu…lub po prostu napisany tendencyjnie.Zapomniał bowiem napisać że student Kopernik był czlonkiem lozy studentów niemieckich.Mogli doń należeć TYLKO żakowie o pochodzeniu germanskim!to jedno.drugie-o jakich przodkach tu wspomina?bo tak ze strony matki jak ze strony ojca,najdalej dziadek przywedrowal na terytorium Polski-co nie jest jednoznaczne z przynaleznoscia do żywiołu polskiego(ze strony ojca ze wsi Koeppernick na Sląsku w 1367do krakowa i dalej w 1400 do krzyżackiego Thorn…rodzina Watzenrode przybyła ze Schweidnitz-wowczas drugie co do znaczenia miasto Sląska po 1360roku do Thorn(torunia)miasta krzyzackiego.po trzecie-bredzi cos o słowianskiej więzi między wieletami a Polanami:)no,tutaj to absolutna nieprawda,wieleci bezwzglednie zwalczali Polonusów,począwszy od Chrobrego,który chciał ich podbić,lecz ci wezwali Germanów na pomoć i potem wspolnie razem częstokroć najeżdzali tereny na wschód od odry(XIIwiek)kochali swe poganstwo i bronili go bezwzględnie,tak przed germanami jak i Polakami.I tylko to mialo dlań znaczenie-prawo pozostania przy poganstwie.

  7. sebi903 23.06.2012 21:13

    Zapomnialem dodac że są listy Kopernika pisane po niemiecku(np.1541r)i wielu współczesnych mu zanotowalo że jego językiem ojczystym był niemiecki(co tez bylo warunkiem przyjęcia kopernika do Natio Germania w 1496r)pozdrawiam

  8. shuang 23.06.2012 21:39

    @norbo:
    Przypuszczam, choć mogę się mylić (wtedy te uwagi są nieaktualne), że chciałeś dowalić KK a szczególnie czci, którą katolicy oddają Maryji. Jeśli tak to naucz się trochę biologii. Dzieworództwo czyli partenogeneza jest wydaniem na świat osobników potomnych tej samej płci co osobnik macierzysty. Katolicy wierzą, że Maryja była/jest dziewicą ale Jej potomkiem był Mężczyzna. Nie mamy tu do czynienia z dzieworództwem. Jak chcesz przywalić katolikom, czy w ogóle chrześcijanom, to przynajmniej nie kompromituj się w zakresie podstawowej wiedzy biologicznej. Z wyrazami szacunku szuang.

  9. shuang 23.06.2012 21:46

    Co do Kopernika, chyba mnie już nic nie zdziwi. Od kawałka sporego czasu ciągle słyszę w mainstreamie, że jako Polak jestem do d… i że mój naród na przestrzeni dziejów nic dobrego nie zrobił, a jeśli są jakieś zasługi to dzięki a to Niemcom, a to Żydom, a to Rosjanom czy jeszcze tam innym geniuszom. Dzisiaj to wychodzi na to, że bycie Polakiem to największy wstyd na świecie.

  10. norbo 23.06.2012 22:01

    @shuang,

    o jejku jejku…… 😉

    Jezus też była kobietą!

  11. shuang 23.06.2012 23:06

    @norbo:
    Poziom, który zaprezentowałeś jest godny p. Urbana i jego tygodnika. Nie zamierzam więcej kontynuować tego tematu ani rozmów z Tobą. Myślałem, że reprezentujesz poważniejszy poziom. Widać wykształcenie to jedno a kultura to co innego. Chociaż co do wykształcenia… to można postawić znak zapytania biorąc pod uwagę wcześniejszą wypowiedź. To tyle.

  12. norbo 23.06.2012 23:13

    Jejku….. straszne… Wiem, wiem! Kopernik był Żydem! To syjonistyczny spisek a prawda jest taka, że Ziemia jest płaskim dyskiem ułożonym na grzbietach czterech wielkich słoni stojących na skorupie gigantycznego żółwia pływającego w oleju we frytkownicy w barze McDonald’a……

  13. dartan 24.06.2012 08:22

    podobny do mojego dziadka więc był Polakiem

  14. Apokalipsa1212 24.06.2012 11:12

    Całkowicie popieram sebi903

  15. Arkadiusz 24.06.2012 21:39

    Może nie być Polakiem, żadna strata, Kopernik się mylił, w zasadzie od początku to była jakaś propaganda.

  16. Arkadiusz 24.06.2012 21:43

    Polecam w you tube: Kosmos wedyjski – Lepsze niż Kopernik. http://www.youtube.com/watch?v=j-wY62rllDw

  17. szkot 25.06.2012 00:51

    Popieram osoby krytykujące tę nawijkę narodową. To były inne czasy i mentalność. Może lepiej popatrzeć z której strony Odry jest więcej osób o jego genach, czy zbliżonych. Byłaby fajna zabawa. A język? jakiego go w domu wyuczyli nie wiem,ale on kształcony wysoko to i językiem oficjalnym mówił. Jeżeli korzeniami ze Śląska to tam ludność dwujęzyczna.

Dodaj komentarz

Zaloguj się aby dodać komentarz.
Jeśli już się logowałeś - odśwież stronę.